Belgische groentenreus Greenyard heeft interesse in Amerikaans Dole: prijskaartje van 2,5 miljard dollar
De Belgische fruit- en groentenreus Greenyard bekijkt een overname van de Amerikaanse fruit- en groentenproducent Dole Food. Dat weet het persbureau Reuters. Het gaat om een mogelijke miljardendeal: volgens Reuters hangt er een prijskaartje aan Dole van 2,5 miljard dollar.
Reuters baseert zich op bronnen dicht bij het dossier. Het bedrijf uit Californië bekijkt ook een beursgang, maar een deal met Greenyard zou een snellere uitweg betekenen voor de 94-jarige CEO David Murdock. Nog volgens Reuters zou het bod van Greenyard Murdock meer bekoren dan wat investeerders te bieden hebben.
"Nakende overname"
Het is geen zekerheid dat Greenyard - dat ruim een miljard dollar waard is - de nodige financiering rond krijgt of tot een akkoord met Dole komt. Maar volgens de krant De Tijd is de overname nakend.
Bij Greenyard - gecontroleerd door zakenman Hein Deprez - is momenteel niemand bereikbaar voor commentaar. Greenyard zelf is in 2015 ontstaan uit een fusie van Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest. De beursgenoteerde groep doet zowel in verse groenten en fruit, diepvries, conserven, bereidingen, bloemen en planten en substraten. Het levert onder meer aan de grootste supermarkten van Europa.
Greenyard is met meer dan 9.000 werknemers actief in 25 landen wereldwijd en draait een jaaromzet van ongeveer 4,25 miljard euro. De familie Deprez controleert 49,3 procent van de aandelen, zo blijkt uit de website.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
17
Russisch staatsgasbedrijf Gazprom maakt voor het eerst in 25 jaar verlies
-
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
Immigratie heeft ontwikkelde landen vorig jaar aan economisch groei geholpen, toen die kampten met grote tekorten aan arbeidskrachten. Dat blijkt donderdag uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). -
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
Het biofarmabedrijf GSK is voor het tweede jaar op rij de meest aantrekkelijke privéwerkgever in België. Met zes titels in totaal wordt het bedrijf ook recordhouder, zegt hr-dienstverlener Randstad. De top drie wordt vervolledigd door Société Générale de Surveillance (SGS) - de wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering - en DPG Media, de mediagroep waartoe onder meer HLN en VTM Nieuws behoren. -
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
Crevits: “Werken moet lonen, maar als het minder gaat moet er ook ademruimte zijn”
Voldoende mensen aan het werk krijgen en dat werk ook laten lonen, maar tegelijkertijd mensen ook de nodige ademruimte geven om voor zichzelf en elkaar te zorgen. Met die boodschap sprak Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) de achterban toe op Rerum Novarum. Naar aanleiding van het feest van de christelijke arbeidersbeweging zakte Crevits af naar het West-Vlaamse Lichtervelde. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
3
Miljardair Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance dreigt in gevangenis te belanden
-
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
Na een lange dag is er weinig fijner dan onder de lakens kruipen van een mooi opgemaakt bed. Het loont dus om in de ochtend de lakens strak te trekken. Maar daar zijn ook nadelen aan verbonden. Moet je nu wel of niet het bed opmaken? Bij deze vindt vtwonen.be er het antwoord op. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
Geruime tijd had hij andere kopzorgen - een pandemie, energiecrisis en de inflatie - maar nu maakt Michel Doukeris (51) zich op voor de moeder aller sportzomers, waarin de biermerken van AB InBev in het zog van atleten mee in de spotlights staan. In een exclusief gesprek vertelt de Braziliaanse CEO van ’s werelds grootste bierbrouwer over de Belgische roots van zijn bedrijf, de groeiende populariteit van alcoholvrij bier en waarom overheden niet aan de zijlijn mogen toekijken wanneer cafés massaal de deuren sluiten. “Waar zullen onze zestienjarigen anders hun eerste job vinden om wat geld te verdienen?” -
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerVeerle Ballegeer
Gilbert Vermeersch
Peter Hegge
Eddy van Dorst