Direct naar artikelinhoud
AchtergrondAuto van de toekomst

De auto van de toekomst is een SDV: ‘Tegen 2028 zullen ze hopelijk worden ontwikkeld voor Audi en Volkswagen’

Eenvoudig je auto naar wens samenstellen, de Software-Defined Vehicles maken dat straks mogelijk. Op de foto een van de meest geavanceerde auto's van dit moment, de Mercedes-Benz EQS 580 4Matic.Beeld Mercedes-Benz

Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies?

Bijna niemand is al bekend met de term SDV, oftewel Software-Defined Vehicle. Het betekent dat de mogelijkheden en functies in een auto via software geregeld worden, en daarmee dus geüpgraded (en later geüpdatet) kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan stoelverwarming, geluidsinstallatie, navigatie of zelfs gamen in de auto. Vanaf 2027 worden auto’s niet langer volgestouwd met computers. In plaats daarvan koop je dan een ‘lege huls’ en je ‘vult’ die vervolgens met software naar keuze. Zo ontstaat een auto op maat.

Deze nieuwe manier van auto’s bouwen is niet onomstreden. BMW besloot onlangs nog enkele functies, zoals stoelverwarming, vrij te schakelen via abonnementen, maar kwam daar al gauw op terug. De klanten klaagden dat ze nu ineens moesten gaan betalen voor iets dat al in de fabriek in hun auto was ingebouwd.

Toch is dit wel de toekomst wanneer de eerste ‘softwaregedefinieerde voertuigen’ op de markt verschijnen. De SDV is namelijk al volop in ontwikkeling. Autofabrikanten bevinden zich in verschillende stadia van dit traject, waarbij de meeste merken al halverwege zijn, maar andere net zijn begonnen.

Volkswagen kondigde onlangs aan dat het ernaar streeft om binnen vier jaar de eerste SDV’s op de weg te hebben. “We richten ons op 2028", zei Oliver Blume, CEO van de VW-groep in een gesprek met vakblad Automotive News Europe. “Dan zullen er hopelijk SDV’s worden ontwikkeld voor Audi en Volkswagen.” Dat is twee jaar later dan de Renault Group, die heeft gezegd dat hun eerste SDV al in 2026 klaar is.

Eerst betalen, dan gebruiken

Autofabrikanten hopen dat het verschuiven van het accent van hardware naar software de ontwikkelingskosten verlaagt, maar ook de zogeheten merkentrouw versterkt en de omzet verhoogt. Volgens onderzoek van adviesbureau Accenture kunnen digitale diensten tegen 2030 maar liefst 1,5 miljard dollar aan extra inkomsten genereren voor de mondiale industrie, oplopend tot 3,5 miljard dollar, wat neerkomt op 40 procent van de totale inkomsten uit de auto-industrie in 2040.

Dat autofabrikanten op zoek zijn naar een nieuw verdienmodel is logisch. Immers: elektrische auto’s bevatten zo’n zeven tot elf keer minder onderdelen dan een brandstofauto. En omdat er veel minder bewegende onderdelen aan boord zijn, slijten ze minder hard. Er zijn elektrische auto’s die probleemloos vele honderdduizenden kilometers afleggen, waardoor klanten veel langer met auto’s doen. Dat kost de autobranche omzet en dus geld. Ook de werkplaatsen van automerken missen inkomsten doordat er veel minder kapot kan gaan.

'De Mercedes EQS heeft bijvoorbeeld standaard achterwielbesturing aan boord, maar pas als je het aanvinkt – tegen een meerprijs – functioneert het'
Erwin den HoedAdjunct-hoofdredacteur van 'Auto en Motor Techniek'

Volgens Erwin den Hoed, adjunct-hoofdredacteur van vakblad Auto en Motor Techniek, koop je straks een auto waarbij jij zelf kunt bepalen welke functionaliteiten je belangrijk vindt. “Dat gebeurt nu al mondjesmaat. De Mercedes EQS heeft bijvoorbeeld standaard achterwielbesturing aan boord, maar pas als je het aanvinkt – tegen een meerprijs – functioneert het. Hetzelfde gebeurt bij BMW-motoren. De circuitrijmodus zit er standaard op, maar is pas te gebruiken wanneer je daarvoor een meerprijs betaalt.”

Volgens Den Hoed kunnen autofabrikanten niet wachten tot ze met dit systeem het aantal autovarianten kunnen terugdringen. “De techniek voor bijna alle auto’s kun je straks nagenoeg gelijktrekken. Zaken als vermogen, uitrusting, rijmodi, veiligheidsfeatures en comfortzaken zijn dan in- of uitschakelbaar. Alleen het uiterlijk van de auto’s en de kleur verschilt dan nog. Dit leidt tot een enorme kostenbesparing. Met als pluspunt dat de fabrikanten ook nog eens goed kunnen verdienen aan alle abonnementen.”

ChatGPT in de auto

Een SDV kan volgens experts het beste worden gezien als een ‘open’ platform met de mogelijkheden van een smartphone, en de robuustheid en duurzaamheid van een auto. Een belangrijk voordeel van SDV’s is dat ze hun waarde behouden, omdat hun software voortdurend wordt bijgewerkt om gelijke tred te houden met de veranderende eisen van de klant en nieuwe technologische ontwikkelingen. Stellantis streeft er bijvoorbeeld naar om in 2030 ongeveer 20 miljard euro aan inkomsten te genereren uit op software gebaseerde producten en abonnementen.

Hoewel de eerste generatie SDV’s nog niet volledig softwaregedefinieerd zal zijn, verwacht Christof Horn van consultancybedrijf Accenture dat de auto-industrie de komende drie tot vijf jaar veel voertuigen gaat laten zien met nieuwe architecturen die zeer flexibel zijn en snel nieuwe functies met een hoge frequentie opleveren. “De auto-industrie past zich snel aan’’, verklaarde hij laatst tegenover vakblad Automotive News. “Een recent voorbeeld is de snelle integratie van VW en Stellantis om ChatGPT aan hun voertuigen toe te voegen. En Tesla heeft onlangs zelflerende input van Musks AI-bedrijf Neuralink geïntegreerd in zijn voertuigen om autonoom rijden te verbeteren.”

Hackproof?

De nieuwe manier van auto’s ontwikkelen vergt wel een andere aanpak van fabrikanten. In plaats van een keer in de zoveel tijd een nieuw model te ontwikkelen, gevolgd door een facelift, moeten ze overschakelen naar een permanent verbeteringsproces, waarvan de resultaten zo snel mogelijk digitaal worden overgebracht naar de auto’s. De automobilist hoeft er dus niet voor naar de garage, via mobiele netwerken belanden de software-updates automatisch in de auto. De extra functies zullen de rijervaring volgens experts vooral leuker maken, waardoor ze eerder geneigd zijn om hiervoor te betalen.

Een SDV kan volgens experts het beste worden gezien als een ‘open’ platform met de mogelijkheden van een smartphone, en de robuustheid en duurzaamheid van een auto

In plaats van één killer feature te hebben, zal de klant beslissen voor welke features hij of zij wil betalen. “Sommige mensen betalen om hun agenda’s in hun auto te integreren als dit de mogelijkheid biedt om deel te nemen aan Teams- of Zoom-gesprekken”, legt Horn uit. “Zij zien dit als een toevoeging aan hun leven door een mobiel kantoor te creëren.” De voorkeuren van automobilisten kunnen geografisch verschillen. “Aziatische consumenten vinden gamen in een auto bijvoorbeeld belangrijker dan Europese.”

Erwin den Hoed ziet nog wel een mogelijke bug in de ontwikkeling van SDV’s. “Je moet als autofabrikant je cyberbeveiliging goed op orde hebben. Want er zijn altijd bedrijven die proberen om de software te kraken, en daar uiteindelijk ook bijna altijd in slagen. Daardoor kunnen schimmige firma’s straks voor een eenmalig bedrag wellicht systemen in je auto ontgrendelen, waarvoor consumenten anders jarenlang abonnementsgeld zouden moeten betalen.”