![Hoeveel salaris krijg je als starter?](https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload//rss/5966a71e-2ab4-4447-8edf-453e65867593_rss/2c931d24-09c9-4509-a959-b472316ce436_24c8ee6f5151f0e3377e0b14afea1215ef31fc64.jpg?maxheight=176&maxwidth=352&mode=crop&scale=both)
![Hoeveel salaris krijg je als starter?](https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload//rss/5966a71e-2ab4-4447-8edf-453e65867593_rss/2c931d24-09c9-4509-a959-b472316ce436_24c8ee6f5151f0e3377e0b14afea1215ef31fc64.jpg?maxheight=176&maxwidth=352&mode=crop&scale=both)
supersonisch vliegen
Het Amerikaanse bedrijf Boom Supersonic heeft een testvlucht uitgevoerd met een toestel dat tot drie keer toe de geluidsbarrière heeft doorbroken. Tegen 2030 wil het supersnel passagiers vervoeren. “Het zal niks zijn voor gewone mensen.”
Het Amerikaanse bedrijf Boom Supersonic heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Zijn testvliegtuig XB-1 (‘Baby boom’) ging voor het eerst door de geluidsmuur. De testvlucht vond plaats boven de Mojavewoestijn in Californië, in de zogenaamde ‘Supersonic corridor’, een historisch gebied genoemd naar het eerste vliegtuig dat er in 1947 de geluidsbarrière doorbrak. Kort voor het middaguur steeg het experimentele vliegtuig op. ‘Baby boom’ haalde ongeveer 1.235 kilometer per uur.
Die vlucht “was de eerste door een mens bestuurde, civiele supersonische vlucht sinds de Concorde meer dan twintig jaar geleden uit dienst werd genomen”, stelt Boom Supersonic, dat zich spiegelt aan het iconische Brits-Franse toestel. Dat werd in 2003 uit dienst gehaald na een crash waarbij meer dan 100 passagiers om het leven kwamen.
Heel wat experts zijn uitermate sceptisch voor Boom Supersonic. Een ticketje met een supersonisch toestel kost al gauw 5.000 dollar. “Dat is alleen weggelegd voor mensen met heel veel geld en heel veel haast”, vertelt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige bij de TU Delft aan Gazet van Antwerpen. Melkert acht de kans reëel dat het bedrijf failliet zal gaan. “Ik geloof niet in een toekomst waarin ‘gewone mensen’ supersoon gaan vliegen. Ik zou het ook een heel slecht idee vinden: zo’n supersonisch toestel vergt meer energie en zal dus ook meer vervuilen. Men beweert wel duurzame brandstoffen te gebruiken, maar zo’n supersoon vliegtuig vliegt op grotere hoogte dan een normaal passagiersvliegtuig. Je spreekt al snel over 16 à 18 kilometer, tegenover 10 à 12 kilometer voor een traditioneel toestel.”
Boom kreeg al 130 bestellingen binnen voor het vliegtuig, van luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, United Airlines en Japan Airlines. Het bedrijf uit Colorado hoopt zijn ‘Overture’ tegen 2030 in de lucht te krijgen. Dat toestel moet plaats bieden aan 64 tot 80 passagiers en Mach 1.7 halen, of ruwweg twee keer de snelheid van het huidige snelste vliegtuig. Zo zou je bijvoorbeeld in drieënhalf uur van New York naar Londen kunnen vliegen.