Trajectcontrole op Horstebaan en Alice Nahonlei: “Niet extra inkomsten, maar verkeersveiligheid is het doel”

Schoten -

De gemeente Schoten voert nog dit jaar een trajectcontrole in om de maximaal toegelaten snelheid van 50 km per uur af te dwingen op de Horstebaan en de Alice Nahonlei. Dat de eerste boetes na oktober worden uitgeschreven heeft volgens burgemeester Maarten De Veuster (N-VA) niks te maken met de verkiezingen, maar met technische aspecten.

Jan Auman

Wie de Horstebaan zegt, denkt terug aan het verkeersongeval in februari 2021 waarbij de toen 7-jarige Loes de Laat het leven liet. Hoewel overdreven snelheid in dit tragische ongeval geen rol speelde, maakte het drama heel wat los in Schoten. Niet alleen veel emoties van verdriet en medeleven, maar ook de roep om verkeersmaatregelen.

“We lieten ons adviseren door professoren en namen de weginrichting onder de loep”, vertelt burgemeester Maarten De Veuster (N-VA). “Het resultaat was de herinrichting van het kruispunt waar Loes verongelukte, met onder meer de plaatsing van vraaggestuurde verkeerslichten. We brachten ook de toegelaten snelheid terug van 70 naar 50 km per uur.”

“Nu gaan we een stap verder en voeren we een trajectcontrole in op het stuk tussen het bewuste kruispunt met de Amerlolaan en de Listdreef. Camera’s zullen op dat traject permanent de snelheid monitoren. Wie gemiddeld hogere cijfers laat registreren dan de toegelaten 50 km per uur, zal een boete ontvangen van onze nieuwe GAS-ambtenaar.”

Alice Nahonlei

Ook op een andere verkeersas dwars door Schotenhof wordt gelijktijdig een trajectcontrole ingevoerd. Op de Alice Nahonlei komen camera’s tussen de Nachtegalenlei en de rotonde aan de Wezelsebaan. De Veuster: “Ook daar laten chauffeurs soms waanzinnige snelheden optekenen. Een gewone flitspaal heeft als neveneffect dat bestuurders soms bruusk op de rem trappen, wanneer ze de camera opmerken. Voortaan kan iedereen ervan uitgaan dat hij of zij sowieso in de kijker rijdt en dus maar beter onder de 50 km per uur blijft.”

De boetes bedragen standaard 53 euro, maar voor wie de grens sterk overschrijdt, kan dat nog fel oplopen ten belope van 11 euro extra per kilometer dat je te snel reed (bebouwde kom). Nieuw is dat die gelden rechtstreeks in de gemeentekas terechtkomen.

“Dit is geen extra inkomstenbron voor de gemeente. We hebben zelfs nog niet uitgerekend hoeveel die boetes ons zullen opbrengen. Vast staat dat de gelden exclusief zullen geherinvesteerd worden in verkeersveiligheid”, aldus de burgemeester.

Dat zelf geïnde snelheidsboetes gemeenten veel geld kunnen opbrengen, blijkt onder meer uit de cijfers van het nochtans kleine Wommelgem. Daar brachten nieuwe camera’s in vijf maanden tijd al ruim 300.000 euro op.

De trajectcontrole wordt zoals op deze plek elders in Schoten duidelijk aangekondigd.© roger dreesen

Het dodelijk verkeersongeluk op de Horstebaan met Loes de Laat drie jaar geleden maakte veel emoties los.© JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV