© BFM

Het (oranje-gele) licht gaat uit op de Vlaamse snelwegen

Alle verlichtingspalen op de Vlaamse snelwegen worden binnenkort uitgerust met moderne LED-verlichting, zo meldt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zondag. Het oranje-gele licht maakt dus plaats voor blauw-wit licht. “Dat is niet alleen beter voor de zichtbaarheid - en dus de verkeersveiligheid - maar zo besparen we ook op energiekosten en op de CO2-uitstoot.”

mtm

Momenteel wordt het licht van de verlichtingspalen geproduceerd door NaLP-lampen (natrium lage druk). “Maar die technologie is verouderd en de onderhoudskosten lopen hoog op”, aldus Weyts, die de vervangingsopdracht gegund heeft aan de aannemers Verkeer, Signalisatie en Electronica (VS&E NV) en Elec DVC NV. De ombouw start nog dit jaar.

“LED-verlichting biedt tal van voordelen. De zichtbaarheid zal verbeteren, wat goed is voor de verkeersveiligheid. Het licht kan ook beter worden gericht, zodat er minder verlichtingstoestellen nodig zijn. LED boekt bovendien een energiewinst van ongeveer 25 procent en heeft een langere levensduur, zodat de lampen minder vaak vervangen moeten worden. In totaal kan er op die manier zo’n 40 ton CO2 per jaar worden bespaard. De omslag naar LED zal zo bijdragen tot het halen van de Vlaamse klimaatdoelstellingen.”

Vier jaar

In december 2014 begon het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer met een proefproject met LED-verlichting op de A12 ter hoogte van Stabroek. “De reacties van de weggebruikers waren erg positief”, aldus Weyts nog.

De volledige ombouw van alle verlichting op de Vlaamse snelwegen zal tussen de zestien en de twintig miljoen euro kosten en vier jaar in beslag nemen. De eerste vier miljoen euro voor 2018 zijn nu al vrijgemaakt. De terugverdieneffecten worden ingeschat op vier miljoen euro per jaar. “Deze investering verdient zichzelf terug in zes jaar”, zegt Weyts. “We hebben al de gewoonte om kapotte lampen te vervangen door LED-lampen, maar nu schakelen we een versnelling hoger. We gaan stap voor stap alle lampen langs de snelwegen vervangen. In een volgende fase komen dan ook de gewestwegen aan de beurt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer