Nooit contract gezien en toch 4 euro per week kwijt: al tientallen klanten opgelicht door mobiele gamedienst
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat er een onderzoek komt naar ‘Demon Games’. De afgelopen weken verschenen er klachten van tientallen klanten dat ze ongevraagd een abonnement kregen aangesmeerd na het wegklikken van een advertentie. De gedupeerden moesten daarna 3,99 euro per week betalen.
Peeters wil dat de Economische Inspectie Demon Games onderzoekt, een “online portaal” voor mobiele spellen. Hij noemt het een “zeer ernstig feit” dat het gamebedrijf abonnementen afsluit zonder dat consumenten daar weet van hebben. In de afgelopen weken verschenen bij Test-Aankoop verschillende klachten en ook op het Proximus-forum staan klachten over Demon Games, de oudste daarvan van vier maanden geleden. Volgens VRT NWS kreeg de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan zestig klachten binnen over de gamedienst.
De Proximus-klanten beschrijven hoe er per week 3,99 euro via hun telefoonrekening is afgeschreven zonder dat ze zich aangemeld hebben voor Demon Games. Vermoedelijk kregen ze een abonnement aangesmeerd door een pop-up op hun smartphone weg te klikken. Demon Games zou vervolgens een sms sturen en als gebruikers daar niet op reageerden, waren ze abonnee, bericht VRT NWS.
Telefoontjes
Proximus staat naar eigen zeggen machteloos tegenover de misleidende praktijk. “Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, klinkt het desgevraagd op het eigen forum. Proximus kan de mobiele betalingen van externe diensten enkel beperken of blokkeren. Om de betalingen aan te vechten, zouden klanten bij Demon Games zelf moeten aankloppen.
Demon Games blijkt echter niet snel te reageren op klachten. Een gedupeerde vertelt dat een medewerker op de klantendienst aan de telefoon “gebrekkig Nederlands” sprak en enkel een e-mailadres wilde geven. Toen de klant naar eigen zeggen een e-mail schreef, kwam er nooit antwoord. VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen kreeg ongewild ook een abonnement opgedrongen en getuigt dat ze zich “na een aantal telefoontjes” kon uitschrijven.
PM Connect
Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan ‘Impulse purchases done right’. Bij de Britse provider O2 waren er al vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.
“We betreuren het ten zeerste dat gebruikers van ons Demon Games-platform in België problemen ondervinden. Wij zijn daarom direct een grondig onderzoek gestart”, klinkt het in een reactie van PM Connect. Het bedrijf zegt dat een “bevestigingsproces in twee stappen” wordt gehandhaafd voor een abonnement op Demon Games. “In het ontvangstbewijs (wellicht de eerste sms, red.) wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon.”
“Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, aldus het bedrijf. “Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan aan de Ombudsman voor Telecommunicatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Oplichter stuurt per ongeluk afpersingsmail naar Duitse politie
-
Oplichtster die zich voordeed als Orange-medewerkster blijft maand langer in cel
De 36-jarige vrouw uit Bulskamp die wordt verdacht van grootschalige oplichting via Facebook Messenger, blijft een maand langer in de cel. Dat werd dinsdag in de raadkamer beslist, bevestigt het parket van Veurne. -
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
Neuralink, het bedrijf dat opgericht werd door miljardair Elon Musk, heeft een video gedeeld van de eerste patiënt bij wie de hoogtechnologische hersenchip ‘Telepathy’ is ingeplant. Op de beelden is te zien hoe de man, die vanaf zijn schouders verlamd is, zijn computer kan besturen met zijn gedachten. -
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
-
Online fraudeur licht Belgen op via tweedehandssites: parket eist celstraf
Een oplichter die online slachtoffers maakte over heel het land, riskeert voor de Gentse correctionele rechtbank een effectieve gevangenisstraf van één jaar. Vanmorgen, bij zijn proces, bleek de man echter spoorloos. -
Oplichtster (36) uit Bulskamp aangehouden: tientallen slachtoffers via Facebook Messenger en tienduizenden euro’s buit
Een vrouw uit Bulskamp bij Veurne is vrijdagavond aangehouden door de onderzoeksrechter na tientallen feiten van oplichting via het internet. Marina C. (36) deed zich voor als verkoopster bij telecombedrijf Orange en bood scherp afgeprijsde smartphones, tablets en laptops aan. Die werden nooit afgeleverd, maar ze streek wel tienduizenden euro’s op. “Familie, vrienden en ik zijn samen voor 25.000 euro opgelicht”, reageert Britney Debruyne (19) uit Nieuwpoort. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
Nieuwe vorm van oplichting: kopers betalen auto met vals rekeningafschrift
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWanda Helsen
guy vermeulen
censor
John Stahl
Patrick Gielen