© rr

De tol van de sneeuw: van strooizout tot boetes, wat kan de winterprik je kosten?

Qua files viel het reuze mee – met dank aan de timing net na de ochtendspits én de tonnen strooizout – terwijl het qua fun op de speelplaats een dikke tien op tien was. Maar de sneeuw kan ook z’n prijs eisen. Van boetes voor aangevroren ruiten tot gladde voetpaden voor de deur over de factuur van het strooizout: dit is de mogelijke tol van de sneeuw, zowel voor jou als voor de gemeenschap.

tg

“Werk mee aan de veiligheid van de voetgangers en hou uw voetpad sneeuwvrij.” Die waarschuwing geven lokale politie- en gemeentediensten onder meer via sociale media telkens wanneer er sneeuw wordt voorspeld.

Het politiereglement in meeste gemeente en steden bepaalt dat elke burger verplicht is de stoep voor zijn of haar eigen woning ijs- en sneeuwvrij te houden. Doe je dat niet, dan riskeer je een gemeentelijke administratieve boete die op sommige plaatsen kan oplopen tot 350 euro.

Hoe ver moet je dan vegen, en waar moet die sneeuw naartoe? “Het is verboden de geruimde sneeuw voor een ander gebouw te vegen of op andere plaatsen van de openbare weg, waardoor het verkeer wordt belemmerd of de rioolopeningen worden verstopt. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers, en aangeduide haltes voor voertuigen van het openbaar vervoer moet de rand van het voet- en fietspad gelegen langs de rijweg vrijgehouden blijven”, klinkt het bij de Antwerpse politie.

En wat als ik in een appartement woon? “In de appartementsgebouwen moet de bewoner of gebruiker van de gelijkvloerse verdieping daar voor zorgen. Tenzij de verplichting schriftelijk is geregeld tussen de bewoners van het gebouw.”

De reglementen zijn dus duidelijk, maar in de praktijk worden er weinig GAS-boetes uitgedeeld voor het niet sneeuwvrij maken van de stoep. Maar dat is niet de enige boete die je riskeert door de sneeuw.

Sneeuw en ijs op auto: tot 406 euro boetes

Vertrek je met de wagen, zorg dan vooral dat je je auto sneeuwvrij maakt. Zorg dat je dak sneeuw - en ijsvrij is zodat er al rijdend geen pakken sneeuw of ijs kunnen afwaaien. Dat geldt vooral voor vrachtwagens. Wie op de snelweg achter een truck met oplegger rijdt, kan behoorlijk schrikken of zelfs schade aan zijn voertuig oplopen wanneer er plots zo een pak ijs los komt en naar beneden valt. “Een blok ijs van 1 kilogram dat van het dak van een rijdende vrachtwagen van vier meter hoog valt, kan aankomen als een projectiel van 7 kilogram”, zegt Benoit Godart van Vias. Krijg je dat op de voorruit, dan gaat die eraan. De verantwoordelijke chauffeur kan er 116 euro boete voor krijgen.

“Maak ook je lichten sneeuwvrij. Voor je eigen veiligheid en die van anderen”, zegt Touring. Doe je het niet riskeer je een boete van de eerste graad en die bedraagt 58 euro.

Hetzelfde met je nummerplaten. Die moeten volgens de wet altijd leesbaar zijn. Ook als het sneeuwt. Anders zou je ongestoord overtredingen kunnen maken. “Wie met een onleesbare plaat rijdt, begaat een overtreding van de tweede graad. Daarop staat een onmiddellijke inning van 116 euro”, zegt de federale wegpolitie.

Maar het belangrijkste zijn jeautoruiten. Wie de baan op gaat met een ‘kijkgaatje’, net genoeg ijs weggehaald om voor je te kunnen zien, is een gevaar op de weg. Het kan je 116 euro boete kosten.

Gemiddeld schadegeval: 3.500 euro

Pechverhelpers weten wat gedaan de jongste dagen. “Opvallend is dat vooral het aantal ongevallen sterk steeg de afgelopen uren: om 14 uur noteerde VAB nog een stijging van 25% ten opzichte van een gemiddelde winterdinsdag, om 16 uur waren er al 77% meer ongevallen”, zegt Joni Junes.

Een record is dit jaar nog niet gebroken. Dat staat nog altijd op 12 december 2017. De VAB-alarmcentrale kreeg die dag meer dan 3.500 oproepen, volgens woordvoerster Joni Junes. Bij mobiliteitsorganisatie Touring waren dat er een 4.000-tal. Maar, zo voegt men er nog aan toe, in 2013 was het nog erger.

Startproblemen en ongevallen zijn de meest voorkomende problemen bij dit weer, zegt Danny Smagghe van Touring.

Twee jaar geleden berekende Assuralia, de koepel van verzekeringsondernemingen in ons land, de gemiddelde schadekost per ongeval op iets meer dan 3.500 euro. Het gaat hier dan enkel om materiële schade.

Uur in de file: 12 euro

Monsterfiles zijn er niet geweest vanmorgen. Hoeveel die kosten zijn moeilijk exact te becijferen. Cijfers van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) maken gewag van 12 euro per uur per stilstaande personenwagen. Peeters liet twee jaar geleden de berekening maken op basis van cijfers die hij kreeg van verschillende werkgeversorganisaties. Een truck die een uur stilstaat in de file kost uiteraard veel meer. Gemiddeld 80 euro, volgens het Instituut wegTransport & Logistiek België (ITLB).

Strooizout: 65 euro per ton

En dan is er natuurlijk nog het zout dat afgelopen nacht en vandaag werd gestrooid. In totaal 316 strooiwagens zijn uitgereden”, zegt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

De overheid beschikt over een voorraad van 108.000 ton om de winter door te komen en 1.350 km autosnelwegen en 5.600 km gewestwegen berijdbaar te houden. Hoeveel die op een dag als vandaag strooien kan nog niet worden gezegd. Vorige winterperiode werd 39.717 ton uitgestrooid, dat is ongeveer evenveel als in de winter van 2014-2015. Het kostte de Vlaamse overheid toen 2,3 miljoen euro (aankoop zout en personeelskosten).

Daarnaast zorgen gemeenten en steden voor een eigen strooidienst op de lokale wegen.

De stadsdiensten in Aalst bijvoorbeeld hebben afgelopen nacht en vandaag bijna 20 ton zout gestrooid. “In totaal doen we 70 kilometer fietspaden, een aannemer neemt 180 kilometer wegen voor zijn rekening”, zegt Stefaan Uyttersprot van de Aalsterse stadsdiensten.

In Maarkedal, in de Vlaamse Ardennen, hebben ze dan weer berekend dat één strooibeurt in de gemeente 4.000 euro kost aan zout (65 euro per ton) en personeelskosten.