Ford Genk ging dicht op 18 december 2014, er rolden 14 miljoen auto's van de band.
Foto: Kristof Van Accom

Ford Genk 10 jaar dicht: 10.000 jobs verloren in Limburg, maar economie heeft zich hersteld

Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat Ford Genk dicht ging. Door de sluiting verloren 6.000 werknemers van Ford en de toeleveringsbedrijven hun werk, maar onrechtstreeks werden daardoor ook nog eens 4.000 jobs in andere Limburgse bedrijven geschrapt. Ford Genk werd opgestart in 1962. Op 50 jaar tijd zouden er meer dan 14 miljoen auto's van de band rollen. 

De sluiting van Ford Genk was al 2 jaar eerder aangekondigd, maar toch was die allerlaatste dag op 18 december 2014 een moeilijke dag voor de werknemers: "Mijn hart breekt, echt waar, het doet pijn", klonk het toen ze de laatste keer door de poort naar de parking wandelden.

De gemiddelde leeftijd van de arbeiders was vrij hoog bij Ford, veel werknemers hadden nooit ergens anders gewerkt. "Ik werk hier 38 jaar, ik heb met mijn collega's meer tijd gespendeerd dan met mijn eigen vrouw, want ik ben 35 jaar getrouwd. Dus dan is het moeilijk hé."

De allerlaatste dag was erg emotioneel.
Foto: archief VRTNWS

Ford Genk was dan ook een iconisch bedrijf in onze provincie, zegt Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) uit Genk. "In Limburg hebben we de afgelopen halve eeuw 2 grote tragedies gekend: het sluiten van de steenkoolmijnen en de sluiting van Ford Genk. Dat leeft nog echt bij ons in Limburg. Waar ik woon, kent iedereen wel iemand die in de mijnen gewerkt heeft en iedereen kent wel iemand die in Ford Genk gewerkt heeft. Dat leeft ook nu nog echt bij ons in Limburg." 

De autofabriek van Ford in Genk werd opgestart in 1962. Op 50 jaar tijd zouden er meer dan 14 miljoen auto's van de band rollen: van de compacte Ford Taunus tot de grotere gezinswagen Ford Galaxy. Tijdens de gloriejaren van Ford Genk telde de fabriek ongeveer 14.000 werknemers. Na jaren van herstructureringen en tijdelijke werkloosheid, werd op 24 oktober 2012 aangekondigd dat Ford Genk zou sluiten

Economisch bloedbad

Door de sluiting verloren 6.000 werknemers van Ford en de toeleveringsbedrijven hun werk, maar onrechtstreeks werden daardoor ook nog eens 4.000 jobs in andere Limburgse bedrijven geschrapt. "Veel gezinnen werden zwaar getroffen, omdat zowel man als vrouw of vader en zoon bij Ford werkten", herinnert minister Demir zich nog. "Gelukkig hebben de meeste ontslagen werknemers daarna wel ander werk gevonden." Veel werknemers hebben zich bijgeschoold of zelfs volledig herschoold, zo zijn enkele tientallen arbeiders uiteindelijk in de zorg aan de slag gegaan. 

Dankzij maatregelen van de Vlaamse regering, de provincie Limburg en de stad Genk heeft de economie in Limburg zich snel hersteld, zegt Jonas De Raeve van werkgeversorganisatie VOKA Limburg: "We vreesden voor een scenario zoals bij de sluiting van de mijnen, waardoor de hele provincie in een economische crisis terechtkwam. Maar gelukkig is er snel werk gemaakt van het SALK, het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat. Er is gekozen om in te zetten op een meer diverse economie: logistiek, technologie, zorg, toerisme, ... waardoor we als provincie veel weerbaarder geworden zijn voor dit soort economische crisissen."

Minister Demir belooft ook om te blijven inzetten op de industrie. "Kijken we naar vandaag, naar de industrie in heel Vlaanderen, dan is er een groeiende lijst van collectieve ontslagen: het faillissement van busbouwer Van Hool, de sluiting van autofabriek Audi, de aangekondigde herstructurering bij Agfa-Gevaert. In Limburg is er de sluiting van papierfabriek Sappi in Lanaken en van paneelradiatorenfabrikant Purmo in Zonhoven."

"Dat de industrie in zwaar weer zit, dat is geen Limburgs probleem, dat is ook geen Belgisch probleem, het is een Europees probleem. De wereldwijde positie van Europa staat onder druk", vindt Jonas De Raeve van VOKA. "Het is belangrijk om de industrie te behouden, want als de industrie het moeilijk heeft, dan is het onvermijdelijk dat andere sectoren volgen. Ondernemen moet gemakkelijker worden, bedrijven mogen niet gehinderd worden door een enorme regelgeving. Het moet makkelijk en goedkoper worden om mensen aan de slag te krijgen", klinkt het. 

Regio

Meer nieuws uit jouw buurt?

Voeg jouw buurt toe aan jouw regio’s en blijf als eerste op de hoogte van het nieuws uit jouw buurt

Meest gelezen