Luister naar

Opinie: Red het rechtsgevoel: tref plofkrakers vooral ook in hun portemonnee

Nieuws
Rechterlijke uitspraken leiden nogal eens tot onbegrip. Misschien kan het Openbaar Ministerie wat creatiever zijn met de strafeis.
Hans Klamer docent niet-destructief onderzoek
woensdag 5 december 2018 om 16:00
Een plofkraak is niet alleen beroving van een bank. Er worden eigendommen vernield, er branden auto’s uit, omwonenden worden getroffen.
Een plofkraak is niet alleen beroving van een bank. Er worden eigendommen vernield, er branden auto’s uit, omwonenden worden getroffen. anp / Arie Kievit

De daders zijn gepakt, het oordeel is geveld. Vijf mannen die in 2017 in Duitsland plofkraken hebben gepleegd, zijn maandag veroordeeld tot straffen van drie tot zeven jaar. De hoogste straf was voor een 29-jarige man. Een man van 26 kreeg vijf jaar.

Als ze geluk hebben, hebben zij recht op vrijlating over zo’n anderhalf tot drie jaar. Maar kan het Openbaar Ministerie ook niet wat creatiever zijn?

De criminelen hebben gebouwen gesloopt zonder sloopvergunning. Ze hebben een milieudelict gepleegd: bij een ouder gebouw was er vast asbest dat op ongeregelde wijze door de omgeving werd geblazen. En nog een tweede milieudelict: de uitgebrande auto’s langs de weg.

Ze hebben auto’s gesloopt in de openbare ruimte. Ze hebben met vervalste of gestolen kentekens gereden. Ze hebben mensen benadeeld door eigendommen (auto’s) te ontvreemden en niet binnen redelijke termijn en in goede staat terug te bezorgen. Ze hebben voertuigen gebruikt op een andere wijze dan in de type­goedkeuring is vastgelegd. Ze hebben dit gedaan op een onordelijke wijze, waardoor medeweggebruikers niet ongehinderd konden doorrijden. Door snelheden tot 250 km/uur zorgden ze voor groot gevaar op de weg.

onveiligheidsgevoel

Naast de eventuele onschuldige voorbijgangers die de dood in de ogen hebben gezien, lijkt het me redelijk een schadevergoeding te eisen voor het veroorzaakte onveiligheidsgevoel van alle Nederlanders. Van mij persoonlijk, van mijn overbuurvrouw persoonlijk, van haar buurman persoonlijk, van zijn buren (gezin van vier personen) persoonlijk, van … en dat dus ongeveer 17.213.186 keer persoonlijk.

Daarnaast schadevergoeding niet alleen voor iedere automaat die geëxplodeerd is, ook van de muren die eruit gereden of geblazen zijn. De gesprongen ruiten in de buurt. De vluchtauto’s die ze wezenloos te pletter gereden hebben. De banken, die hun geldautomaten (steeds) beter moeten beschermen. De klanten van die banken, die hieraan moeten meebetalen. De gebruikers van de geldautomaten, omdat die nu niet meer 24/7 beschikbaar zijn. De goede doelen, die minder contant geld kunnen ophalen, want mensen kunnen minder goed, minder vaak en minder onbezorgd bij de automaten terecht.

rij-ontzegging

Verder moeten de daders verplicht een Educatieve Maatregel Gedrag op eigen kosten volgen. En voor het leven uitgesloten worden van het verkrijgen van een rijbewijs. Zodat ze bij een verkeerscontrole geen enkel roze bewijs van wat voor vaardigheid dan ook maar kunnen of mogen tonen.

Dat gezamenlijk vormt dan – naast de vrijheidsstraf – een schadevergoeding, die oploopt tot enkele miljoenen. Dit kan worden besteed aan diverse posten (belasting, politie, Openbaar Ministerie), gerichte slachtofferhulp en bijdragen aan organisaties voor gedeeltelijke financiële compensatie voor alle toestanden en onrecht. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

China hoeft niet namens Taiwan het woord te voeren. Dat kunnen we heel goed zelf

China bedankte in een VN-vergadering namens Taiwan voor het meeleven tijdens de recente aardbeving op het eiland. Op die bedankjes zit de vertegenwoordiger van Taiwan in Nederland, Hsin-Hsin Chen, niet te wachten.

Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.