Direct naar artikelinhoud
Webserie

VRT-webserie 'Secrets': veel media, weinig sociaal

Secrets volgt een groep vrienden en jaargenoten van het Stedelijk Middelbaar Instituut Mechelen, wier levens helemaal overhoop worden gehaald wanneer hun vriend Maarten op skireis sterft.Beeld rv © Sofie Silbermann

Met Secrets lanceerde de VRT voor het eerst een spin-off die op internet te volgen is. De cijfers zijn goed, maar ondertussen blijft het wachten op een reeks die ook echt alle mogelijkheden van het web gebruikt.

VTM doet het al enkele jaren om de zomer te overbruggen en de fans van Familie niet op hun honger te laten zitten. Webseries als De jacht op Guido & Emma en De zaak Bart  bleken best succesvol en haalden ook online flink wat kijkers. Sinds enkele weken gooide Eén met Secrets nu ook zijn eerste spin-off van Thuis online. De reeks draait om de wat mysterieuze dood van een jongen tijdens een skireis. Wat een stom ongeluk leek te zijn, blijkt misschien toch wel toch iets anders te zijn. Goed voor flink wat mysterie dus.

De reeks mag dan misschien lichte kost zijn – een prijs zal ze wellicht ook nooit winnen –, met erg snackbare afleveringen van ongeveer vijf minuten is Secrets gevonden vreten voor online. De VRT gooide alle afleveringen ook op alle mogelijke platformen – de websites van Eén en MNM, VRT NU,  Facebook, een YouTube-kanaal met ondertussen 38.000 abonnees – en hoopte zo een ander en vooral ook jonger publiek te bereiken. Thuis mag het dan wel goed doen bij de jongere doelgroep, een lineaire zender als Eén heeft het over het algemeen stukken moeilijker die jongeren te bereiken.

Met erg snackbare afleveringen van ongeveer vijf minuten is 'Secrets' gevonden vreten voor online. De VRT gooide alles op alle mogelijke platformen en hoopte zo een ander en vooral ook jonger publiek te bereiken

Na vijf weken en dertig afleveringen blijkt de aanpak – alvast cijfermatig – prima te werken. Alle afleveringen van Secrets samen  werden de voorbije weken al een miljoen keer opgestart. Dat betekent niet dat iedereen ze ook uitkeek (anno 2018 blijkt het nog altijd erg moeilijk om goede cijfers voor online kijken te geven), maar het toont wel aan dat er veel interesse voor is. Op VRT NU was Secrets de voorbije week na Thuis het best bekeken programma. Daarmee deed het het zelfs beter dan het alom geprezen The Handmaid's Tale.

Goede cijfers dus, en daar is men bij de VRT blij om. "We zien dat Secrets veel jonge kijkers heeft, en ook mensen aantrekt die anders niet naar Thuis kijken", zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. "Op dat vlak is dit experiment dus zeker geslaagd."

Sociaal

Alleen, zou het anno 2018 ook niet wat verder mogen gaan dan zomaar een tv-reeks op internet gooien? Secrets en de personages hebben uiteraard ook hun eigen Facebook-pagina en alle hoofdpersonages posten op tijd en stond een foto op Instagram, maar daar blijft het ook zowat bij. Een gemiddelde Facebook-post wordt enkele tientallen keer geliket en haalt niet meer dan een handvol commentaren. Op Instagram liggen de cijfers hoger, al is 2.000 volgers voor hoofdpersonage Emma nu ook geen overdonderend succes. 

Maar het grootste probleem is wellicht nog dat de sociale media van Secrets allesbehalve sociaal blijken te zijn, wat wellicht ook de weinige reacties van de kijkers verklaart. Alle posts op Instagram en Facebook lijken netjes voorgeprogrammeerd en er is nauwelijks tot geen interactie met de kijker. Voor enige spontaniteit of creativiteit moet je online alvast niet bij Secrets zijn. De sociale media van Secrets lijken vooral een obligaat nummertje.

Het kan nochtans anders, bewijzen voorbeelden uit het buitenland. Wie alle andere onlinekanalen slim inzet, kan een serie nog veel meer laten leven. Een prima voorbeeld daarvan is Skam, de populaire Noorse jongerenreeks waarmee de VRT Secrets absoluut niet wil vergelijken. Terecht, als je de thematiek vergelijkt. Maar al even terecht, als je de onlineaanpak vergelijkt. 

Voor enige spontaniteit of creativiteit moet je online alvast niet bij 'Secrets' zijn. De sociale media van Secrets lijken vooral een obligaat nummertje

Zeker nu Facebook er een Amerikaanse remake van maakte, die onlangs in première ging, slaagt de webserie erin om fictie en realiteit in elkaar te laten overlopen. Een scène die zich om iets over tien uur 's ochtends afspeelt wordt ook in het echt om iets over tien uur gepost. En als een personage op zaterdagavond naar een feestje gaat, zal je op Facebook daar ook op datzelfde moment ook een livestream van kunnen zien.

Het vergt allemaal meer inspanning en soms flink wat improvisatie – het scenario kan op voorhand nooit helemaal vastliggen –, maar zo'n vorm van 'social entertainment' is wel de toekomst, zei Matthew Henick daarover onlangs op een tv-beurs in Cannes. Henick leidde lange tijd de tv-afdeling van Buzzfeed en moet nu bij Facebook de tv-ambities uitbouwen. 

“Maar dat betekent niet dat je tv-programma’s zomaar naar Facebook of Instagram kunt brengen. Televisie is een scherm, geen sociaal medium zoals een smartphone. Daarom moet je voor elk platform specifieke programma’s maken.” 

De opvolger van Secrets weet wat er te doen staat.