© Kioni Papadopoulos

“Ouders krijgen digitale opleiding”

De #SociaalsteSchool 2017 ging op zoek naar scholen die inzetten op een positieve digitale cultuur en inclusie. Het Lucernacollege in Antwerpen-Noord is uitgeroepen tot winnaar. “Innovatie is een van onze belangrijkste pijlers.”

REBECCA VAN REMOORTERE

Smartboards, mega-tablets, een Snapchat-account: het Lucernacollege is helemaal mee in de wereld van sociale media en innovatie. Daarom won de school de prijs voor #SociaalsteSchool, een initiatief van sCoolEdu, een community die leerkrachten, ouders en leerlingen wil inspireren met projecten rond digitale vaardigheden, in samenwerking met radiozender MNM. De lessen vandaag worden afgeschaft en als prijs worden de leerlingen een dag ondergedompeld in de wereld van innovatieve technologie. Ook MNM maakt een live-uitzending in de school.

Een prijzenpot die er nooit was geweest zonder Sinem Bilican, leerling in het zesde Latijn- Wetenschappen. Zij nam het initiatief om deel te nemen aan de wedstrijd. “Ik zit in mijn laatste jaar op het Lucernacollege en wil er een topjaar van maken. Daarom leek het me leuk om deel te nemen aan een wedstrijd. De wedstrijd van de sociaalste school past perfect bij onze school. Wij zijn heel actief bezig met sociale media en met innovaties op het vlak van technologie. Met drie vriendinnen ging ik aan de slag om een video te maken waarin al onze projecten op school aan bod komen.”

Zo heeft de school een eigen Facebookpagina, een Instagramaccount en een Snapchataccount. “Dat werkt prima. Leerlingen van alle richtingen en schooljaren sturen content door die gepost wordt. De profielen op onze sociale media worden aangevuld door leerkrachten en leerlingen. Verder hebben we onlangs ook een proefproject gedaan rond het gebruik van tablets in de les. In de meeste leslokalen werken we ook met smartboards en mega-tablets aan de muur. Met mijn vriendinnen maakte ik onlangs ook een Facebookpagina tegen pesten op school en online. Een aantal leerlingen geeft verder geregeld les over tablets aan senioren in woonzorgcentra. Er zijn dus genoeg voorbeelden die aantonen hoe innovatief en digitaal wij zijn op school.”

Geen smartphone tijdens pauze

Het Lucernacollege gaat dus voortaan door het leven als sociaalste school, maar massaal smartphones en tablets gebruiken, is dat wel zo sociaal? Volgens Farah Malik, leerling Economische Wetenschappen wel. “Omdat tablets duur zijn en we maar één computerlokaal hebben op school, mogen we soms dingen opzoeken op onze smartphone tijdens de les. Tijdens de pauzes proberen we onze smartphones eigenlijk vooral weg te steken.”

Ook de ouders van de leerlingen moeten meegaan in het digitale verhaal, weet leerkracht economie Christof De Vaal. “Innovatie is een van onze vier pijlers op school en we willen daarbij iedereen betrekken. We werken met Smartschool om op de hoogte te blijven van taken en opdrachten in de les. Ook de ouders kunnen Smartschool raadplegen om te communiceren met de leerkrachten of om op de hoogte te blijven van de resultaten van hun kind. We beseffen dat het systeem niet even vanzelfsprekend is voor de ouders, dus organiseren we ook voor hen tijdens klassenraden workshops over het gebruik van Smartschool.”

Ook is het belangrijk dat de leerkrachten mee zijn. “Als leerkrachten leren we van de leerlingen en zij leren van ons. Zo geven we de leerlingen mee hoe ze veilig en correct moeten omgaan met sociale media en hun online identiteit. En zij leerden me onlangs hoe ik een perfecte selfie moet maken”, lacht Christof.