Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een "problematiek van nationaal belang" aan te snijden, zegt Facebook.
Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Archief
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die geüpdatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O'Rourke ('Beto for Texas') heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O'Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Trump tweede plaats
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump 'Make America Great Again', met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité 'Donald J. Trump for president', deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nepaccounts op Facebook steeds moeilijker te onderscheiden
-
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
Films bekijken of muziek luisteren via een gedownloade bibliotheek: die tijd is voorbij. Tegenwoordig gaat bijna alles via streaming. Daardoor is ons dataverbruik de voorbije jaren sterk toegenomen. Maar is streaming altijd de beste optie? Is het soms niet slimmer om je favoriete film of muziekalbum te downloaden, en zo data te besparen? En hoe pak je dat het best aan? Independer.be geeft raad. -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
facebook
Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel
‘De stembureaus zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen’. Die verzonnen boodschap wist de redactie van het Nederlandse KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
-
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
-
CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur voor Indiase likes
CD&V eist een schadevergoeding van 100.000 euro van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol, omdat hij de partij schade heeft toegebracht. Dat melden de kranten van Mediahuis. De man zorgde ervoor dat het aantal volgers op de CD&V-Facebookpagina exponentieel toenam. Maar toen bleek dat het vooral om Indiase volgers ging, viel hij in ongenade. -
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
Bestuurders bij Microsoft en OpenAI hebben plannen voor een datacenterproject met een supercomputer om de kunstmatige intelligentie van OpenAI aan te drijven. Dat meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Het project zou tot 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) kunnen kosten. -
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMark Broeckx