© Guy Delforge

Bornem biedt als eerste gemeente elektrische deelfietsen aan

Aan het station van Bornem staan vanaf 1 oktober tien gewone en tien elektrische groene deelfietsen. Via een app op je smartphone kun je de fiets huren voor een dag of voor één of meerdere blokken van twintig minuten. Bornem is de eerste gemeente in Vlaanderen die elektrische deelfietsen aanbiedt.

Guy Delforge

“Ik was drie jaar geleden in Kopenhagen, een stad die dikwijls als voorbeeld wordt genoemd als het gaat om fietsmobiliteit”, zegt schepen van Mobiliteit Liesje Pauwels (CD&V) “Daar maakte ik kennis met een deelsysteem voor elektrische fietsen en ik zag meteen het voordeel van zo een systeem voor Bornem. Om verschillende deelgemeenten te verbinden is een elektrische fiets wel handiger dan een gewone fiets. Alleen bestond er in ons land geen dergelijk deelsysteem.”

Mobiliteitsambtenaar Greet De Boeck sprak op een congres enkele bedrijven aan. “Zo raakte ik in gesprek met Alexander De Bièvre van Mobit”, zegt De Boeck. Mobit beheert het fietsdeelsysteem in negen Vlaamse steden en gemeenten. “Ik legde uit dat we een deelsysteem wilden voor elektrische fietsen. Mobit wou meestappen in het verhaal en na een tijd brachten we ook Flexpack en Business Bike Solutions rond de tafel, allebei bedrijven uit de streek.”

“Wij zorgen voor de slimme sloten”, zegt Alexander De Bièvre. “Via een app op je smartphone kun je het slot van een fiets ontgrendelen of zelfs vooraf een fiets reserveren. Alle fietsen hebben een zonnepaneeltje om de gps te en het beheersysteem te voeden. Wie de app heeft geïnstalleerd, ziet waar er fietsen beschikbaar zijn. We zijn nu een jaar actief, Bornem is de tiende gemeente waarmee we samenwerken. We tellen 14.000 gebruikers, hebben 1.400 fietsen staan en die legden in één jaar 90.000 ritten af. Er is veel vraag naar een systeem voor elektrische deelfietsen dus wij denken dat na de proef in Bornem nog veel gemeenten zullen volgen.”

De fietsen worden geleverd door Business Bike Solution, het bedrijf van Mariekerkenaar Davy Staes. “Wij assembleren de fietsen”, zegt Bruno De Maeyer, afgevaardigd bestuurder van sociale werkplaats Flexpack uit Puurs. “We hebben ook een project lopen bij Pfizer in Puurs. Werknemers kunnen aan de stations van Temse, Puurs en Ruisbroek een elektrische fiets nemen om naar het werk te rijden. In De Schorre in Boom hebben we ook twintig elektrische fietsen staan.”

“Ik vind dit de belangrijkste verwezenlijking van deze legislatuur”, zegt schepen Tom Van Bel (Groen). “Wij zijn de eerste landelijke gemeente die in een dergelijk systeem investeert, maar ik ben er zeker van dat er nog veel zullen volgen. We investeren nu 30.000 euro in het project, normaal moet dat de komende twee jaar ook gebeuren. We hopen dan wel te kunnen genieten van een klimaatsubsidie.”

Liesje Pauwels ziet drie groepen gebruikers voor de fietsen: “Uiteraard onze inwoners die van het centrum naar een deelgemeente of omgekeerd willen fietsen. We denken dat meer mensen die in Bornem werken met de trein zullen komen als ze aan het station de fiets naar hun bedrijf kunnen nemen. Ook toeristen zullen graag de streek verkennen op een elektrische fiets.”

Burgemeester Luc De boeck (CD&V) had voor de eerste rit met de elektrische fiets wel een fietshelm meegebracht. “Je rijdt met zo een fiets al snel 25 kilometer per uur. Ik vind het een goed idee om het gebruik van de fietshelm te promoten.”

De fietsen kunnen voorlopig alleen via de app worden gehuurd. “We werken eraan om tegen begin volgend jaar ook de Mobiskaart aan ons systeem te koppelen en een gemeentelijke beurtenkaart”, zegt Alexander De Bièvre.

De elektrische fietsen staan voorlopig alleen aan het station van Bornem, tegen 1 oktober worden de plaatsen bekendgemaakt waar de andere fietsen zullen beschikbaar zijn. Een gewone fiets huren kan vanaf 45 cent voor twintig minuten of 3 euro per dag. De tarieven voor de elektrische fietsen worden nog bepaald.