“Drie deelnemers Leeuwenkuil kregen beloofde geld niet”

© Vier

In De Leeuwenkuil moeten de vijf investeerders on the spot beslissen of ze geld in een bedrijfje pompen. Zo lijkt het voor de kijker, maar in realiteit is de deal daarmee verre van rond.

Karsten Lemmens

Na de ‘televisiegoedkeuring’ krijgen de investeerders namelijk tijd om de cijfers van de onderneming te doorploegen. Ze kunnen zich nog steeds terugtrekken. Dat was het geval voor drie van de in totaal 13 starters die in het programma groen licht kregen van een investeerder. Zo heeft Wonky, dat dipsaus maakt van onappetijtelijke groenten, de 300.000 euro die drie investeerders beloofden, nooit ontvangen. Ook Self, dat een natuurlijk huidverzorgingsproduct maakte, heeft zijn 150.000 euro nooit gekregen.

© fvv

Dat hoeft niet te betekenen dat het bedrijf de investering niet waard is. “Soms werd de samenwerking stopgezet omdat de ondernemer zelf intussen andere keuzes had gemaakt”, zegt Lies Maesschalck, woordvoerster van Vier. Voor sommigen liep dat goed af. “Wonky heeft een succesvolle samenwerking met Colruyt opgestart dankzij het netwerk van de Leeuwen”, klinkt het. “Self is intussen zeer succesvol, met veel extra verkoop.”

In het geval van Pro Bio Ace, dat biologisch afbreekbare kattenbakvulling maakte, trokken de investeerders zichzelf terug, zegt Jürgen Ingels. Dat bedrijfje was aanvankelijk 200.000 euro beloofd.

LEES OOK. (N+) Bart Verhaeghe: “Wie me binnen drie minuten niet overtuigt, is de investering niet waard”

Misleidend?

Is dat niet misleidend voor de kijkers? Zij krijgen het afspringen van de investering in het programma nooit te zien. “Dat is natuurlijk formatgerelateerd”, zegt Maesschalck. “Zo is dat in tv-land, wanneer je een buitenlands format koopt. Dan moet je met het format werken zoals het is.”

Ze zegt dat Vier niets verborgen wil houden. Zo verzette het zich niet tegen artikelen in de media waarin bedrijven werden opgevolgd na hun deelname, en zo zorgde Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemen in de creatieve industrie, voor opvolging met tekst en video over de deelnemers op haar website. De omgekeerde beweging is overigens ook mogelijk: in één geval trok een investeerder zijn beloofde participatie na de opnames nog op. Chez Claire, dat luxe-eclairs maakt, heeft van Luc Van Mol een nog grotere investering ontvangen dan in de Leeuwenkuil werd beloofd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen