© RR, Belga

Gescheiden verkeer op noordelijke Ring lijkt er toch niet te komen

Het lijkt erop dat het scheiden van het doorgaand en het lokaal verkeer op het noordelijke deel van de Antwerpse Ring er niet komt. En dat heeft gevolgen voor de overkapping van de Ring. Al is het nog niet duidelijk wat die precies zullen zijn.

Patrick Van de Perre

Begin dit jaar werd op een persconferentie van het Toekomstverbond, waarin behalve de BAM en de Vlaamse regering ook de burgerbewegingen zitten, aangekondigd dat op het noordelijke deel van de Antwerpse Ring gekozen wordt voor gescheiden verkeer. Dat betekent dat lokaal en doorgaand verkeer uit elkaar wordt gehouden.

Er werd gekozen voor een systeem waarbij het verkeer gescheiden wordt om zo weefbewegingen te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen. “Een dergelijk systeem moet robuuster zijn en beter overkapbaar. Het moet tevens aansluiten op het zuidelijke deel van de R1”, klonk het toen.

Van die intentie blijft twee maanden later niet veel meer over. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en de Vlaamse regering zijn ondertussen afgestapt van gescheiden verkeer op de noordelijke Ring.

Wat dat precies betekent voor de overkapping van de Ring ter hoogte van Deurne, de Luchtbal en Merksem is niet duidelijk. Of wat het betekent voor de Hollandse Knoop, een groot op- en afrittencomplex aan Schijnpoort, is evenmin duidelijk.

De burgerbewegingen noch de BAM en de overheid willen veel kwijt over de beslissing om het verkeer op de noordelijke Ring toch niet te scheiden. De voortgangsrapportage over de Oosterweelverbinding, die afgelopen dinsdag moet plaatsvinden in het Vlaams Parlement, is uitgesteld tot begin april. Wellicht wordt dan duidelijk wat er gaat gebeuren op het noordelijke deel van de Ring.

“Hels tempo”

De BAM beperkt zich ondertussen tot een algemene reactie. “Eind december spraken we met de intendant en de burgerbewegingen af om dit jaar de laatste onderzoeksvragen samen uit te tekenen tot een vergunbaar en uitvoerbaar project. Dit jaar werd aan een hels tempo samengewerkt: de voorbije weken hielden we meer dan twintig gezamenlijke sessies. Zelden werd een proces zo open en fair gevoerd. Voor elk van de onderzoeksvragen zoeken we naar consensus en dat lukt ons meestal”, klinkt het bij de BAM.

“De fel verbeterde Oosterweelknoop is daar een mooi voorbeeld van. Soms lopen we echter tegen harde feiten aan en sneuvelen bepaalde elementen van het ontwerp. We zijn er zeker van dat we samen blijven werken en het ontwerp verder verfijnen. Hoe sneller we dat proces afronden, hoe sneller intendant Alexander D’Hooghe samen met stad en burgerbewegingen aan de slag kan met de overkappingen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER