"Power pose" recht uit de jaren 80 door lens van fotograaf uit België: Witte Huis stelt officieel portret Melania Trump voor

Het Witte Huis heeft het nieuwe officiële portret van Melania Trump voorgesteld. Opvallend: het is fotograaf Régine Mahaux uit België die de first lady van de VS voor haar lens kreeg. Volgens expert visuele communicatie Renaat Bogaert is het resultaat een hard portret dat zo uit de jaren 80 lijkt weggeplukt.

How to strike a power pose: een maatpak, epauletten uit de jaren 80, een zelfzekere blik, minutieus gecoiffeerd haar en zo weinig mogelijk emotie. Melania Trump lijkt die techniek als voormalig model alleszins volledig in de vingers te hebben, en daar is haar nieuwe portret als first lady het perfecte voorbeeld van. 

Daags na de inauguratie van haar man Donald Trump, stond mevrouw Trump voor de lens van de Belgische fotografe Régine Mahaux. Met het Washington Monument op de achtergrond, poseerde Melania Trump in het Yellow Oval Room in het Witte Huis. Die foto is nu vrijgegeven.

Melania's nieuwe officiële portret als first lady werd daags na Trumps inauguratie al gemaakt.
Régine Mahaux

Het is niet de eerste keer dat Mahaux voor de familie Trump werkt. In 2006 huurde fotopersbureau Getty Images Mahaux in om de Trumps te gaan fotograferen in de VS. Sindsdien stond ze in voor de privéfoto's tijdens Donalds eerste legislatuur. Ook Melania's eerste portretten als first lady zijn van Mahaux's hand. 

Werken met Melania is altijd een creatief avontuur

Régine Mahaux, Belgisch fotografe

Toch was het niet vanzelfsprekend voor Mahaux om de portretten opnieuw te mogen maken. "Het is een hele eer om de first lady weer voor mijn lens te krijgen. Het is een privilege om niet alleen haar beeld vast te leggen, maar ook de essentie van wie ze is", vertelt Mahaux. 

"Werken met Melania is altijd een creatief avontuur en een waar genoegen", gaat Mahaux verder. "Haar aanwezigheid maakt het proces interessant. Ze is ook zeer betrokken bij het hele proces, dat loont. Ik ben benieuwd hoe dit portret ontvangen zal worden." 

Terug naar jaren 80

"Het portret katapulteert mij meteen terug naar de jaren 80", zegt fotograaf en expert visuele communicatie Renaat Bogaert. "In die tijd verheerlijkten figuren als Ronald Reagan en Margaret Thatcher geld, macht en kapitalisme. Dat is precies wat dit portret ook uitstraalt."  

Behalve haar pose en haar uiterlijk, geeft niets weg waar of met welk doel ze haar macht zal gebruiken

Renaat Bogaert, fotograaf en expert visuele communicatie

Bogaert verduidelijkt: "Melania is met het perfecte lichaam en uiterlijk afgebeeld, en dat moet de kracht van het kapitalisme symboliseren. Het idee is dat je perfectie kan nastreven als je maar genoeg geld hebt."

Het is ook geen geheim dat Melania aan zichzelf liet sleutelen: als vijftiger kan je er zo niet uitzien volgens Bogaert. “Voeg daar nog een hele reeks filters aan toe, en er schiet geen mens meer over. Alles straalt macht en status uit."

Waar ze die macht haalt, en hoe ze die zal uitoefenen, is nog maar de vraag volgens Bogaert. “Behalve de pose en haar uiterlijk, geeft niets weg waar of met welk doel ze haar macht zal gebruiken.” 

Die boodschap contrasteert met haar vorige portret als first lady, dat genomen is in 2017. "In dat portret vind je nog een zekere warmte en menselijkheid terug, die nog wat doen denken aan de tijden van Obama", stelt Bogaert. 

Het officiële portret van Melania Trump als first lady in 2017.
Foto: Régine Mahaux via AP

Bovennatuurlijke dekmantel

En zo is er volgens Bogaert bewust gekozen voor een bovennatuurlijk, onmenselijk portret. "Zowel de fotografe als Melania zelf had geen ambitie om menselijkheid of realiteit te tonen in dit portret. Het is een hard portret, genomen vanuit een narcistisch perspectief."

En dat wordt enkel versterkt door de strakke lijnen en harde belichting, die ook nog eens bijna perfect binnen de gulden snede vallen volgens Bogaert. 

Als je kleur wegneemt uit het beeld, dan valt de werkelijkheid weg

Renaat Borgaert, fotograaf en expert visuele communicatie

Van die hardheid is de zwart-witfilter op het portret niet het minste voorbeeld. "Als je kleur wegneemt uit het beeld, dan valt de werkelijkheid weg. Je vervangt die door een laag die esthetischer is, die perfectie nastreeft."

En dat is volledig in lijn met de ambitie van Trump, stelt Bogaert. "Trump wil zichzelf en zijn familie verheerlijken, een soort goddelijke status toeschrijven. Dit soort portretten helpt daarbij. Ze lijken bovennatuurlijk, verheven boven de rest. Dat zie je trouwens ook letterlijk gebeuren, want je kijkt vanonder uit naar Melania. Je staat letterlijk onder haar."

PODCAST

Björn in the USA: Welcome back, Björn!

Björn geeft een unieke inkijk in het dagelijkse Amerikaanse leven en beantwoordt alles wat je nog wil vragen, live, in de allerlaatste Björn in the USA op het VRT MAX Podcastpalooza.

Meest gelezen