Terminaluitbater DP World voert een spreidingstoelage in voor transporteurs die tijdens de piekuren containers leveren en afhalen
Foto: Belga

Terminaluitbater DP World in Waaslandhaven voert verplichte toeslag in voor transporteurs tijdens piekuren

In de Waaslandhaven zullen vrachtwagenchauffeurs die zich overdag aanmelden bij de terminal van DP World een toeslag van 14 euro moeten betalen. Het is het eerste bedrijf in ons land dat zo'n spreidingstoeslag invoert. DP World wil zo bedrijven aanmoedigen ook buiten de piekuren containers te leveren en op te halen. Het moet de druk op de terminals verlichten en het aantal files in het havengebied verlagen. De koepelorganisatie Transport and Logistics Belgium vindt het onbegrijpelijk dat de kost naar de transportsector gaat.Ā Ā 

Tot nu toe moeten bedrijven op voorhand een tijdslot bij DP World vastleggen om containers te komen leveren of mee te nemen. Ze moeten daar niet voor betalen. Vanaf 20 mei verandert dat en wordt een spreidingtoeslag ingevoerd. Volgens terminaluitbater DP World komt 80 procent van de vrachtwagens nu tijdens de piekuren, tussen 6.00 uur en 20.00 uur. De druk op de terminals wordt daardoor te groot, zegt het bedrijf.Ā Ā 

Meer combineren en minder files

Een toeslag moet ervoor zorgen dat vrachtwagens meer gespreid naar de terminal komen. Die is 5 dagen per week dag en nacht open. Per geboekt tijdslot tijdens de piekuren zal de vrachtwagenchauffeur 14 euro moeten betalen. Daarin kan hij containers zowel leveren als ophalen. Door hen 1 keer te laten betalen, hoopt DP World dat de aan- en afvoer van containers meer gecombineerd zal worden. De spreiding moet er ook voor zorgen dat de files in de haven verminderen.Ā Ā 

De extra inkomsten zullen gebruikt worden voor de avond- en nachtwerking van DP World. Volgens de terminaluitbater is die investering qua personeel en organisatie momenteel te zwaar voor het aantal vrachtwagens en containers dat ze behandelen.Ā Ā 

"Transportprijzen staan al teveel onder druk"

Koepelorganisatie Transport and Logistics Belgium, die Febetra, TLV en UPTR verenigt, is niet te spreken over de invoering van de toeslag. "We zijn diep teleurgesteld", klinkt het. "We zijn als transportsector uiteraard voorstander van een grotere spreiding van de transporten, maar dat kan enkel door medewerking van de volledige logistieke keten."Ā 

De organisatie vreest dat het geen zin heeft om een container 's nachts af te halen als de bestemmeling die 's nachts niet kan ontvangen, of als de vrachtwagen geen plaats heeft om de container te zetten. "Bovendien zijn andere diensten en klanten in de haven enkel tijdens de kantooruren bereikbaar. Volgens ons kiest DP World voor de meest gemakkelijke oplossing, maar een die bijzonder weinig effect zal hebben."

Transport and Logistics Belgium vindt het ook onaanvaardbaar dat de kosten naar de transporteurs gaan. "Daardoor komen de transportprijzen nog verder onder druk. Transporteurs zullen de toeslagĀ  moeten doorrekenen aan de klanten, maar dat gaat eigenlijk niet." De koepelorganisatie vindt dat DP World zelf een oplossing voor de spreiding moet vinden en er de transporteurs niet mag mee opzadelen.Ā 

Meest gelezen