© Chris Van Rompaey

Werkgroep stelt opening nieuwe trage wegen voor

Nu de verkiezingen voorbij zijn en er opnieuw een coalitie gevormd werd tussen N-VA en Open Vld, roept de werkgroep Trage Wegen Koningshooikt de politici op om blijvend aandacht te hebben voor de trage wegen in Lier en deelgemeente Koningshooikt.

chris van rompaey

“Onze werkgroep bekommert zich sinds Valentijn 2007 over de bedreigde buurtwegen in ons dorp en in de onmiddellijke omgeving. Onze aandacht gaat naar allerlei soorten paden: wettelijk vastgelegde en meestal historische buurtwegen, bospaden, veldwegels, jaagpaden en ga maar door, allemaal niet bestemd voor gemotoriseerd verkeer. Heel wat van die routes zijn in onbruik geraakt door bijvoorbeeld verwaarlozing en onterecht afsluiten”, zegt voorzitter Hubert De Potter.

“De trend is, gelukkig maar, omgebogen. In het beleid van de meeste gemeenten is het begrip ‘trage wegen’ geen vreemde eend in de bijt meer. Het belang van die buurtwegen is met de jaren duidelijker geworden. Trage wegen geven zuurstof aan de leefomgeving en de bewoners zelf. Ze bieden antwoorden op hete hangijzers als veiligheid, mobiliteit, recreatie, gezondheid en beweging.”

Routewachters

“Vandaag tellen we in Lier en Koningshooikt al dertien benoemde verbindingspaden, voorzien van de fraaie TW-naambordjes. We ontwikkelden zes bewegwijzerde wandelroutes goed voor 40 kilometer stapplezier over 20 kilometer trage wegen en enkele nieuwe verbindingen en private doorgangen. Onze padvinders van weleer zijn nu routewachters. Ze inspecteren regelmatig de toestand van de lussen en ook de daarbuiten liggende trage wegen.”

Het werk is niet af en dus roept de werkgroep Trage Wegen Koningshooikt het toekomstige stadsbestuur op om ook tijdens de volgende legislatuur werk te maken van trage wegen in Lier en Koningshooikt. De werkgroep formuleert enkele suggesties.

“Om te beginnen, vinden we het belangrijk dat de stad een ‘tragewegenambtenaar’ aanstelt. Hij of zij is dan niet enkel hét aanspreekpunt voor alles wat met trage wegen te maken heeft, maar kan bijvoorbeeld ook nieuwe verbindingen onderzoeken, optimaal subsidies binnenrijven en de nodige expertise opbouwen.”

Tragewegenkaart

“We zouden het ook leuk vinden als de stad een tragewegenkaart laat maken met daarop alle bestaande paden en voorzien van informatie, zoals toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers, historische toponiemen, zitbanken, picknicktafels, bezienswaardigheden.”

Uiteraard hoopt de werkgroep dat het stadsbestuur het tragewegennet verder uitbreidt. “We stellen bijvoorbeeld een wandel- en fietsverbinding voor tussen de Aarschotsesteenweg (N10), aan de overkant van de Schollebeekstraat, en het jaagpad naast het Netekanaal. Er moet dan wel een bruggetje gelegd worden over de beek parallel met het jaagpad.”

“We denken ook aan het maken van een verbinding tussen de buurtweg die begint in de Gangelberg en de buurtweg die begint aan de Stombaarshoek. Dat gaat over amper 250 meter. Voetgangers en fietsers kunnen dan de onveilige Vruchtelei vermijden.”

Wie kennis wil maken met de Hooiktse werkgroep, kan op zondag 21 oktober deelnemen aan een wandeling van 9 kilometer over trage wegen. Vertrek om 9.30u bij B&B Domus Silva, Bossen 16 in Koningshooikt. U moet zich wel vandaag nog inschrijven.

015.31.48.49