© Getty Images

Instagram stoot Facebook van de troon bij tieners: "Ze kunnen hun gang gaan zonder dat ouders meekijken"

Belgische jongeren kiezen nu resoluut voor Instagram. Uit cijfers van het analysebureau NapoleonCat blijkt dat meer tieners actief zijn op Instagram dan op Facebook. “Facebook is niet meer cool voor jongeren”, geven sociale media-experts als verklaring. Bij rest van de Belgen is Facebook wel nog dubbel zo populair als Instagram.

Olivier SIMONS

De cijfers van NapoleonCat over het socialemediagebruik in december 2018 zijn duidelijk: Facebook blijft in België het populairste socialemediaplatform, met zo’n 7 miljoen actieve gebruikers vorige maand. Opvallend genoeg zijn zij van alle leeftijden: ruim een half miljoen senioren (65+) zit op Facebook. Toch moet het platform aan invloed inboeten. Zeker jongeren kiezen steeds meer voor Instagram. Van de 3.487.000 Instagramgebruikers is 62 procent onder de 35 jaar. Bij tieners heeft Instagram Facebook al van de troon gestoten: 278.960 Belgische jongeren tussen 13 en 17 jaar zijn nu actief op Instagram, 273.000 op Facebook. Met andere woorden gebruiken dubbel zoveel senioren als tieners Facebook actief.

Visueel

“Deze evolutie is al een tijdje gaande”, ziet sociale media-expert Hannes Coudenys van Hurae. “Facebook is niet cool meer. Het platform is tien jaar oud, en we zitten intussen met een nieuwe generatie. Jongeren hebben vaak nog wel een profiel, maar zijn er niet actief mee bezig. Instagram is ook veel visueler dan Facebook, omdat je daarbij alleen foto’s doorstuurt. Dat spreekt jongeren meer aan. Goed voor Mark Zuckerberg dus dat hij Instagram intussen overgekocht heeft.”

Sociale media-experte Sofie Verhalle bevestigt dat. “Instagram is inderdaad veel visueler en gemakkelijker dan Facebook. Bovendien zijn veel celebrity’s, zoals Ariana Grande, veel actiever op Instagram. Een derde reden voor die populariteit is dat het een ‘medium zonder ouders’ is. De tieners kunnen hun gang gaan zonder dat hun ouders meekijken, wat op Facebook vaak wel het geval is.”

Trage leerling

In vergelijking met de rest van Europa hinkt België achterop qua Instagramgebruik. 30,2 procent van de Belgen is actief op Instagram, terwijl dat in Nederland bijvoorbeeld al 36,8 procent is. Facebook is bij ons (60,6%) dan weer populairder dan bij onze noorderburen (57%). “Dat is een typisch Belgisch fenomeen”, merkt Hannes Coudenys op. “België is altijd later met dat soort nieuwigheden dan Nederland. Vloggen (waarbij een vlogger online een videodagboek bijhoudt, nvdr.) is al jaren mainstream bij de Nederlanders, maar breekt nu pas door in België.”

Het ziet ernaar uit dat Instagram ook bij ons de komende jaren nog populairder zal worden bij de jeugd. “Het werkt dan ook samen met adverteerders en speelt op allerlei nieuwe manieren actief in op jongeren”, zegt Sofie Verhalle. “Zij zullen dus meer en meer op Instagram zitten, alhoewel dat bij 35-plussers wel eens anders kan zijn. Zij kunnen ook vast blijven houden aan Facebook.”

“De toekomst is moeilijk te voorspellen”, vindt Hannes Coudenys. “Er zijn intussen alweer nieuwe netwerken, zoals TikTok, een app waarbij je korte video’s kan delen. Ook die nieuwe fenomenen zijn razend populair bij jongeren.”