Direct naar artikelinhoud
Verkeersveiligheid

Ruim helft minder ongevallen door trajectcontroles

Ruim helft minder ongevallen door trajectcontroles
Beeld ANP

Slimme camera's doen ons trager rijden en maken ons verkeer veiliger. Volgens VIAS daalt het aantal ernstige ongevallen met meer dan de helft door trajectcontroles. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) belooft nog eens 69 nieuwe tracés op gewestwegen en meer controle op snelwegen.

Het recept van haastige chauffeurs om flitsboetes te vermijden – even remmen aan de flitspaal en dan weer vol op het gaspedaal – mag stilaan in de prullenmand. De 'vallende sterren' zijn aan het uitdoven. Gisteren activeerde Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen en verdubbelde zo hun aantal. Naast de camera's van lokale besturen zijn er nu in totaal 55 trajectcontroles actief, goed voor een dekking van 146 kilometer. Het gaat om twee tracés op de autosnelweg en 53 langs gewestwegen. 

En dat is nog maar een begin. Binnen dit en een jaar volgen er nog eens bijna 70 tracés langs gewestwegen. In minder dan de helft van de gevallen gaat het om de omvorming van traditionele flitscamera's tot een trajectcontrole. De andere tracés zijn geselecteerd op basis van de ongevallenstatistieken. In de loop van 2019 moeten ook de eerste 40 locaties op autosnelwegen worden uitgerust met camera's die zowel dienen voor trajectcontrole als voor criminaliteitsbestrijding.

We evolueren naar het punt dat hardrijders al voor ze in hun wagen stappen beseffen dat het geen zin meer heeft om hun voeten te vegen aan snelheidsborden
Stef Willems, woordvoerder VIAS

"Trajectcontrole is rechtvaardig én efficiënt in onze strijd voor minder verkeersdoden", zegt Weyts. "Het is een rechtvaardig systeem. Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt. Trajectcontrole is zeer efficiënt om verkeersongevallen op basis van overdreven snelheid te vermijden. Het aantal ongevallen daalt spectaculair op plaatsen waar ze wordt ingevoerd. Omgekeerd zien we dat het aantal ongevallen stijgt als de trajectcontrole verdwijnt. Dat konden we de afgelopen maanden helaas vaststellen op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere, waar ze door werken tijdelijk afwezig is."

De trajectcontroles zijn meer dan welkom volgens VIAS, het instituut dat zich bezighoudt met verkeersveiligheid. "Ze zorgen voor een daling van meer dan 50 procent van het aantal zware verkeersongevallen op het traject waar ze de snelheid controleren", zegt woordvoerder Stef Willems. "In ongeveer één derde van alle verkeersongevallen met een dodelijke afloop speelt overdreven snelheid een rol. Uit onderzoek is gebleken dat zowel de vaste snelheidscamera's als trajectcontroles een gunstige invloed hebben op de verkeersveiligheid. Vaste snelheidscamera's verminderen het totale aantal letselongevallen met 20 procent. De gemiddelde vermindering van het aantal letselongevallen bij trajectcontroles ligt nog een pak hoger. Zo is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen en zelfs 56 procent voor de ongevallen waarbij iemand sterft of zwaargewond raakt. 

"Op de plaatsen waar losse snelheidscamera's staan, daalde de snelheid volgens Vlaams onderzoek gemiddeld met 4 kilometer per uur en is er vooral een duidelijke daling ter hoogte van de camera. Bestuurders remmen vaak af voor de camera om daarna weer te versnellen naar hun oorspronkelijke snelheid. Bij trajectcontroles is dat niet het geval. Uit een wetenschappelijke evaluatie van de 7 kilometer lange trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere bleek dat de snelheid op het traject daalde met gemiddeld 5 kilometer per uur ten opzichte van de situatie voordien. 

Rustiger wegbeeld

"Het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71 en 85 procent. Ook in een ruime zone voor en na de trajectcontrole daalde de snelheid en het aantal overtredingen De metingen gaven daarnaast aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel. Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook." 

In Groot-Brittannië en Nederland zetten ze al vijftien tot twintig jaar in op trajectcontrole: waarom hebben we hier zo lang gewacht? "Ons land kijkt altijd eerst de kat uit de boom wat verkeersveiligheid betreft", zegt verkeersexpert Johan De Mol (UGent). "Die installaties kosten natuurlijk flink wat geld. Maar ze zijn ontegensprekelijk de beste manier om snelheid onder controle te houden. Door al die trajectcontroles op gewestwegen evolueren we naar het punt dat hardrijders al voor ze in hun wagen stappen beseffen dat het geen zin meer heeft om hun voeten te vegen aan snelheidsborden. Hopelijk komt dit soort systemen er ook volop in de bebouwde kom en in de schoolomgeving."