© RR

KAART. Dit zijn de 18 goedgekeurde projecten voor meer leefbaarheid rond de Antwerpse Ring

Een fietsersbrug die de twee Scheldeoevers verbindt, en een landschapspark, dat de geïsoleerde wijk Luchtbal vastknoopt aan de rest van de stad. Dat zijn enkele van de leefbaarheidsprojecten, die de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. Bekijk op onderstaande kaart een volledig overzicht van alle 18 goedgekeurde projecten.

Patrick Van de Perre

De komende jaren wordt er 1,25 miljard euro geïnvesteerd in projecten die de overlast van de Ring in Antwerpen moeten verminderen. Het gaat om een eerste fase van het overkappingsproject. In principe moet er nog een tweede ronde volgen, waarbij de overige projecten worden uitgevoerd. Met welk geld en wanneer dat gebeurt, is nog niet duidelijk.

Het politiek stuurcomité van de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en de Antwerpse Haven maakten vanmiddag alvast de eerste de selecteerde projecten bekend. Die situeren zich vooral in het noorden en het zuiden van de stad en op Linkeroever.

Bekijk hier de kaart met alle goedgekeurde en nog niet goedgekeurde projecten:

Klik op een project voor meer info:

Ter hoogte van Borgerhout en Berchem gebeurt er voorlopig vrij weinig. Zo wordt onder meer de ‘Grote Markt van Berchem’, een gigantisch nieuw stationsplein over de Ring, in de koelkast gestopt. Dat heeft vooral te maken met technische en praktische problemen.

Van de 31 projecten, die de afgelopen maanden door verschillende ontwerpbureaus werden uitgetekend, zijn er dus achttien geselecteerd. In het totaal wordt 3,25 kilometer van de Ring overkapt. Verder worden ook bermen vergroend en moeten kleinere ingrepen onder meer voor betere verbindingen met de fiets en het openbaar vervoer zorgen.

“Conflict werd samenwerking”

De Vlaamse Regering sloot op 15 maart 2017 een Toekomstverbond met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen. De bedoeling was om de impasse rond de Oosterweelverbinding op te lossen. “En daar zijn we in gelukt. Het conflictmodel met de burgerbewegingen is ingeruild voor een werkmodel. Het resultaat daarvan presenteren we vandaag”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA).

Een belangrijk deel van de achttien geselecteerde leefbaarheidsprojecten in deze eerste fase ligt in het projectgebied van de Oosterweelverbinding. “Dat betekent dat ze tegelijk met of onmiddellijk aansluitend op de werken aan de Oosterweelverbinding kunnen worden gerealiseerd. De grondoverschotten van Oosterweel kunnen zelfs onmiddellijk gebruikt worden voor de aanleg van het bermenlandschap.”

Start begin 2019

De geselecteerde projecten worden nu verder uitgewerkt. Ook moeten nog enkele procedures doorlopen worden. “Maar dat kan in veel gevallen vrij snel gaan. “Een groot deel van de investeringen kan worden meegenomen in de bouwvergunning voor de werken op Rechteroever. Die bouwvergunning moet er in principe begin 2019 liggen. Daardoor zullen de eerste werken vrij snel zichtbaar zijn”, vervolgt Ben Weyts.

Hoe lang de werken zullen duren is voorlopig koffiedik kijken. Als eindmeet is, vooral door de actiegroepen, altijd 2030 vooropgesteld. Tegen die tijd moeten de werken aan de Oosterweelverbinding al even klaar zijn. Voor de overkappings- en leefbaarheidsprojecten is dat voorlopig nog niet duidelijk.

Intendant wordt vervangen

De Vlaamse Regering gaat op zoek naar een nieuwe intendant, omdat de opdracht van Alexander D’Hooghe afgelopen is. De volgende intendant krijgt een opdracht van 1 jaar, die maximaal zeven keer verlengd kan worden, met telkens 1 jaar. D’Hooghe zal in afwachting van de aanstelling van een nieuwe intendant wel nog een tijdelijke rol opnemen. Ook de ontwerpteams die de leefbaarheidsprojecten uitgewerkt hebben blijven beschikbaar om de continuïteit te waarborgen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER