Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Bakfietsen mogen schoolstraten niet meer in, hoe kan dat?

Beeld ter illustratie.Beeld anp

Zijn bakfietsouders persona non grata geworden in hun geliefde schoolstraat? Door “onzorgvuldig wetgevend werk” riskeren de driewielers onder de bakfiets een boete, al vreest de Fietsersbond vooral problemen met de verzekeringen.

Het is geen leven, dat van een bakfietsouder. Sinds Bart De Wever ooit het imago van de ‘progressieve maar wereldvreemde bakfietsbobo’ lanceerde, stoppen de bourgeois-bohémiens van de fiets best was in de oren van de kindjes om de occasionele vloek weg te filteren. Sinds kort krijgen ze zelfs op hun eigen terrein het deksel op de neus: wie een bakfiets met 3 of meer wielen heeft, mag de schoolstraat niet meer in tijdens de spitsuren.

De reden: het Koninklijk Besluit over schoolstraten, dat twee weken geleden in het Staatsblad werd opgenomen. Tijdens bepaalde uren kan een verbodsbord C3 geplaatst worden met het onderbord ‘schoolstraat’ erbij, waarbij de weg voorbehouden is voor ‘voetgangers en fietsers’. Dat bakfietsen met drie of meer wielen in de wegcode niet als fiets gelden, maar onder de categorie ‘rijwielen’ vallen, hadden auteurs en parlementsleden Jef van den Bergh (CD&V) en Daphné Dumery (N-VA) over het hoofd gezien.

Volgens de strikte interpretatie van de wet mogen die bakfietsers een schoolstraat dus niet meer in om hun kind af te zetten. “Moet ik mijn driewieler dan echt op de autoparking zetten en vandaar te voet naar de schoolpoort?”, vraagt bakfietspapa Wannes De Loore zich af. In de praktijk lijkt het erop dat de politie eerder de geest van de wet zal respecteren. “Boetes zijn er nog niet uitgeschreven, en ik denk niet dat daar verandering in komt”, klinkt het bij de Gentse politie.

‘Er is nog geen ongeval gebeurd, maar je weet dat verzekeringen alle achterpoortjes aanspreken om maar niet te moeten betalen’
Wies Callens, Fietsersbond

Terugwerkende kracht

Het was de Fietsersbond die het “onzorgvuldig wetgevende werk” opmerkte. Ze maken zich vooral zorgen over de gevolgen naar verzekeringen toe. “Er is nog geen ongeval gebeurd, maar je weet dat verzekeringen alle achterpoortjes aanspreken om maar niet te moeten betalen”, zegt woordvoerder Wies Callens. 

Die dubbele standaard doet zich trouwens al langer voor bij het beperkte eenrichtingsverkeer, dat enkel voor tweewielers geldt. “Daar heeft de politie me een aantal jaar geleden eens op gewezen, maar ze gaan er gelukkig heel soepel mee om”, zegt Karen Van Rossum (42), die met haar driewielige Kangaroo elke dag twee snotneuzen in een schoolstraat afzet. “Mocht ik me daar strikt aan houden, dan moet ik een enorme omweg maken.”

Ze koos trouwens een driewieler voor de stabiliteit – in een stadscontext met korte bochtjes en verraderlijke tramsporen is dat handig – en niet omdat die in de categorie ‘rijwiel’ zit. Daar was ze zich zelfs niet eens van bewust. “Het lijkt me bizar, vooral omdat bijna iedereen zo’n fiets net koopt om kinderen naar school te brengen, dat een driewieler niet meer in een schoolstraat zou mogen.”

Volgens Jef van den Bergh zou er “relatief snel” een wetsaanpassing moeten gebeuren, maar wat is snel in deze context? Tussen het indienen van het initiële wetsvoorstel en de publicatie in het Staatsblad zat bijna twee jaar. “Die hele procedure moeten we uiteraard niet doorlopen, maar morgen zal het ook niet zijn. Wij blijven gebonden aan de wetten van het parlement”, zegt Daphné Dumery. De twee zouden met een mondelinge vraag naar minister Bellot trekken om de boel op orde te brengen.

‘Het zou toch handig zijn moest het parlement zijn eigen fouten zelf rechtzetten’
Kabinet mobiliteitsminister François Bellot (MR)

Federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) wil die aanpassing “zeker steunen”, maar reageert geprikkeld. “We werken al een tijd aan een nieuwe wegcode, en waren van plan om de schoolstraat daar in te schrijven, maar plots moest het sneller gaan”, zegt woordvoerder Jasper Pillen. “Het zou handig zijn moest het parlement zelf zijn eigen fouten rechtzetten.”

Bakfietsen moeten dus nog even op hete kolen rondrijden, al zal het dus in de praktijk wel meevallen. In het geval van een ongeval, zou de aanpassing misschien zelfs met terugwerkende kracht kunnen aanvatten, meent de Fietsersbond. “Ik ga er alleszins niet van wakker liggen”, zegt Wannes De Loore. “Er zijn al zoveel regeltjes en onzorgvuldigheden. De Belg in mij zegt: we zien wel.”