Populaire Deense designwinkel komt naar Antwerpen en geeft klanten opmerkelijke raad: "Koop alleen wat u nodig hebt"

© rr

De Deense designwinkel Søstrene Grene opent op 18 mei in de Stadsfeestzaal in Antwerpen zijn eerste filiaal in België. De keten heeft wereldwijd 181 winkels, schotelt zijn klanten klassieke muziek voor en geeft u expliciet de raad om niet te veel te kopen.

christof willocx

Søstrene Grene, Deens voor ‘de gezusters Grene’, vond via vastgoedmakelaar Hugo Ceusters een plaatsje in het centrum van Antwerpen.

De Deense keten is gespecialiseerd in woonaccessoires, hebbedingetjes en doe-het-zelfmateriaal. In de winkel in Antwerpen zult u onder meer wasmanden, bloempotten, kleine tafels, kookgerei, speelgoed, postkaartjes en kunstschildermateriaal kunnen vinden.

De winkelketen werd in 1973 opgericht door de Deense zussen Anna en Clara Grene. Ze wilden niet alleen accessoires verkopen, maar een plaats creëren waar de klanten kunnen ontsnappen aan de alledaagse sleur. Intussen heeft de keten 181 filialen over heel Europa. Vorig jaar opende Søstrene Grene acht winkels in Nederland. Op 18 mei komt de eerste winkel in België aan de beurt.

“We openen een winkel van 316 vierkante meter in de Stadsfeestzaal op de Meir in Antwerpen”, zegt Julien Duval, franchisenemer van de vestiging in Antwerpen. “Er zullen zeven mensen werken. Elke week lanceren we nieuwe producten in de winkel, zodat we onze klanten kunnen verrassen. En drie keer per jaar lanceren we hele nieuwe collecties. In Antwerpen wonen veel mensen die geregeld nieuwe dingen willen ontdekken. Daarom openen we onze eerste Belgische vestiging in deze stad”, zegt Julien Duval.

Goed gevoel belangrijker

Søstrene Grene zal in de winkel een bordje met een opmerkelijke raadgeving ophangen: Denk eraan! Koop alleen wat u nodig hebt!.

“Onze klanten moeten nadenken voor ze iets kopen en dus niet te veel geld uitgeven aan iets dat ze niet gebruiken”, zegt Julien Duval. “Anders gooien ze de gekochte producten toch maar weg of laten ze die spulletjes thuis onaangeroerd liggen, en dat is slecht voor het milieu. Een goed gevoel creëren is voor ons belangrijker dan zo veel mogelijk verkopen.”

Duval wil zijn klanten ook tot rust brengen. “Dat doen we door de hele tijd klassieke muziek in de winkel te spelen”, zegt de franchisenemer. “Mensen komen zo terecht in een eigen wereld die losstaat van alles wat buiten de winkel gebeurt.”

Warme houvast

Jorg Snoeck, directeur van het vakblad Retaildetail, is niet verbaasd over het wereldwijde succes van Søstrene Grene. “De Denen zijn nu eenmaal goed in design”, zegt Snoeck. “En alles wat Scandinavisch is, is tegenwoordig populair.”

Volgens Snoeck hebben de Scandinaviërs één ding goed doorzien. ”Zij zetten tastbare dingen op de voorgrond in een wereld waarin er elke dag enorm veel megabyte aan digitale communicatie in ons hoofd voorbijflitst”, zegt Snoeck. “Het succes van Søstrene Grene en andere Scandinavische ketens is daar een tegenreactie op. In een wereld die steeds meer digitaal wordt, hebben mensen – ook jongeren – weer nood aan een warme houvast. De ambachtelijk gemaakte designproducten van Søstrene Grene zijn daar een mooi voorbeeld van.”

Keuze van de redactie