Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
-
PREMIUM41
Uw financiële situatie vergelijken met die van uw buur? Het kan voortaan via deze online tool
Vrouwen gaan het vaakst naar de bakker. West-Vlamingen betalen jaarlijks 135 euro meer aan boetes dan Limburgers. En vorig jaar gaven 45-plussers gemiddeld 1.220 euro uit aan vakanties. De gratis onlinetool SpendTracker biedt zeer gedetailleerd inzage in ons uitgavenpatroon en kijkt daarvoor rechtstreeks in de bankverrichtingen van ruim 22.000 Belgen. Hoe gaat dat in z’n werk? Kunnen ook uw bankgegevens zomaar ingekeken worden? En wat kan u nog zoal met de tool? Oprichter Xavier Laoureux legt uit. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
-
PREMIUM
Meer dan 100.000 Belgen maakten vorig jaar zorgvolmacht op. Expert: “Dit is ook belangrijk voor jonge mensen”
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Spaargids.be
Waarom huren steeds minder mensen een bankkluis?
Het aantal bezette kluisjes bij de bank is al jaren in dalende lijn. Nochtans was het vroeger een populaire manier om waardevolle documenten, sierraden en gelden veilig te bewaren. Vanwaar dan de trend? Spaargids.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Leerkracht Karolien reist elke schoolvakantie via huizenruilen: “De duurste periodes, maar daar heb ik geen last van”
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
-
“Zeer bezorgd”: De Lijn heeft nu al tientallen bussen aan de kant staan wegens faillissement Van Hool
De Lijn heeft op dit moment “enkele tientallen” bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement van Van Hool, bevestigt een woordvoerder dinsdag. Naarmate de tijd vordert, verwacht het bedrijf dat dat aantal nog zal toenemen. En dus is men “zeer bezorgd”. “Er is een bijzondere werkgroep opgericht die bekijkt welke acties we kunnen ondernemen”, verklaart Marco Demerling. “We volgen dit van zeer nabij op.” -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”