Camille is dit jaar ambassadrice van de pleisteractie.© BELGA

En plots verdwijnt er 1.950 euro van rekening: pleisteractie van Rode Kruis loopt bij enkelen mis

Vrijwilligers van meer dan 200 lokale afdelingen van Rode Kruis-Vlaanderen verkopen sinds vorige week opnieuw pleisters. De opbrengst ervan gaat integraal naar de lokale Rode Kruis-afdelingen. De pleister kost 10 euro, al zouden sommigen daar veel meer voor hebben betaald.

Febe De Brabanter

Net zoals vorig jaar verkopen vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen pleisters. Één pleister kost 10 euro, al hebben sommigen daar veel meer voor betaald. “De prijs van de pleister is 10 euro, niet meer. Dat staat duidelijk in al onze communicatie: op de pleister zelf, op de website, op al het beeldmateriaal. Daar bestaat geen onduidelijkheid over”, klinkt het bij de woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen Jan Poté. En toch liep het bij sommigen mis.

De pleister.© RR

1.950 euro in plaats van 10 euro

In Leuven betaalde iemand per ongeluk 1.950 euro, toen hij een Rode Kruis-pleister aan de verkeerslichten aankocht. Hij betaalde met een QR-code, en zag pas later hoeveel geld er van zijn rekening werd gehaald.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De vergissing werd intussen rechtgezet. De man laat via zijn socialemediakanaal weten dat het overtollige bedrag werd teruggestort. “Vorig jaar hebben we 400.000 pleisters verkocht. Dat zijn zo’n 400.000 handelingen. Als het eens fout loopt bij een paar van die handelingen, is dat het resultaat van een menselijke fout”, zegt Jan Poté. “Onze vrijwilligers verkopen de pleisters in alle zorgvuldigheid en integriteit, in eer en geweten”, klinkt het.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Er is in dit geval dus helemaal geen sprake van oplichterij. “Onze vrijwilligers dragen de uitrusting van Rode Kruis-Vlaanderen, en ze staan steeds op de typische plaatsen zoals een warenhuis of een kruispunt.” Twijfel je? Vraag dan of ze zich kunnen identificeren met een legitimatiebewijs.

“GEZOCHT: De koper van een gouden pleister”

Ook de lokale afdeling in Tienen doet een speciale oproep. Ze zijn op zoek naar iemand die per ongeluk te veel betaald heeft voor zijn pleister. De pleister werd zondag op de markt in Tienen verkocht. Er werd bij de betaling een verkeerd bedrag ingegeven. Noch de koper, noch de verkoper had dit gezien. “Omdat de persoon in kwestie de pleister heeft aangekocht via een betaalterminal, hebben de vrijwilligers geen toegang tot zijn bankgegevens. Daardoor kunnen ze momenteel geen terugbetaling uitvoeren”, aldus Poté.

“Zondag merkten we dat iemand via elektronische weg veel te veel heeft betaald, namelijk een bedrag waarvoor je waarschijnlijk een gouden pleister kan kopen”, klinkt het bij Peter Janssens, voorzitter van het Rode Kruis Tienen. Hij hoopt met de ludieke oproep de pechvogel terug te vinden.

Uitzonderlijk

De woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen benadrukt dat deze vergissing eerder een uitzondering is. “Slechts bij een zeer klein percentage van alle handelingen die doorgevoerd worden, loopt het weleens mis”, zegt Poté. “Deze vergissingen worden in bijna alle gevallen lokaal onmiddellijk opgelost.”

Als je een van die pechvogels zou zijn die per ongeluk meer dan 10 euro neerlegde voor een pleister, dan zijn er drie opties. “Oftewel merken onze vrijwilligers de fout zelf op en corrigeren ze het meteen. De persoon die te veel heeft betaald, kan ook contact opnemen met de lokale afdeling, zodat zij het nodige kunnen doen. Lukt dat niet, dan kan je ook steeds mailen naar schenken@rodekruis.be, met alle informatie van je aankoop”, aldus de woordvoerder. “Neem bij de minste twijfel contact op.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER