zaterdag 22 september 2018 - Nieuws
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Truckers en bouwvakkers hebben het meest te kampen met overgewicht. RR

Helft van werknemers heeft overgewicht, transportsector scoort het slechtst

Trucker is het ‘zwaarste’ beroep

BRUSSEL Truckers en bouwvakkers hebben de ‘zwaarste’ beroepen, toch als je de cijfers rond overgewicht bekijkt. “Gezonde voeding en voldoende beweging staan in deze jobs niet hoog op de agenda”, zegt professor Lode Godderis van preventiedienst IDEWE.

Meer dan de helft van de werknemers - 54 procent - is te dik, concludeert IDEWE na een studie. De organisatie deelde de resultaten op per beroepscategorie: het transport en de bouw scoren het slechtst, de sectoren onderwijs, gezondheidszorg en horeca het best.

Mannelijke sectoren

Voor de transportsector is de achtergrond duidelijk: truckers zitten stil en eten vaak ongezond. Maar in de bouw wordt toch bewogen? “Dat is ook zo”, zegt Lode Godderis. “Maar het is belangrijk om voldoende intensief te bewegen. Dat gebeurt daar te weinig. Tegelijkertijd zie je in die ‘mannelijke’ sectoren ook geen cultuur rond gezonde levensstijl. De kans dat iemand op de werf een slaatje uit z’n brooddoos haalt, is klein. Bovendien voelen die mannen sociale druk om niet te kiezen voor gezonde voeding. Vroeger was alcohol een factor, maar dat is aan het verbeteren.”

Andersom zijn de gezondheidszorg en het onderwijs jonge, meer vrouwelijke sectoren: “Daar is wél kennis rond gezonde levensstijl, dat is het verschil.”

Wat moet er dan gebeuren? “Vaak zie je dat klassieke acties - samen lopen over de middag of de Mont Ventoux beklimmen - voorbijgaan aan mensen met overgewicht”, zegt Godderis. “Zij moeten zich meten met de sportievelingen en haken af. Beter is om concrete zaken te bedenken op maat van de werknemers. Bij truckers, bijvoorbeeld, tips rond waar ze gezonde voeding kunnen vinden. Of plaatsen in de buurt van parkeerterreinen waar je een mooie wandeling kan maken. Ik nodig de verschillende sectoren uit om mee te denken.”

“Verplichten kan niet”

Bij Febetrans, de koepel van de transportfirma’s, klinkt het dat er al veel gedaan wordt. “Bedrijven kunnen een coach aanstellen die een plan op maat maakt”, zegt Isabelle De Maegt. “Truckers moeten om de vijf jaar ook 35 uur bijscholing volgen en kunnen daarin modules rond gezondheid en voeding kiezen. Het

is ook belangrijk, want een gezonde chauffeur heeft minder ongevallen. Maar wij kunnen ook niet meer doen dan die zaken aanreiken: we kunnen hen toch niet verplichten om gezond te leven?” Klopt, zegt Lode Godderis nog. “Maar je moet met de truckers zélf evalueren waarom een actie wel of niet werkt. Als je hen erbij betrekt, heeft je campagne veel meer kans op slagen.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws