Direct naar artikelinhoud
Ryanair

Beleven we volgende week een monsterstaking bij Ryanair? "Waar wachten ze op?"

Ryanair-topman Michael O'Leary zal zelf bepalen of er volgende week Ryanair-vluchten opstijgen of niet.Beeld AFP

In de hoop de geplande monsterstaking van volgende week af te wenden, komt Ryanair deels tegemoet aan de eisen van de vakbonden. Onvoldoende, oordeelt de christelijke vakbond LBC, die doorgaat met de actie. Maar welke gevolgen zal dit hebben?

De Belgische vakbonden hadden Ryanair vorige week een voorstel van een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) overgemaakt en de luchtvaartmaatschappij een week de tijd gegeven om te antwoorden. In een brief aan de vakbonden toont Ryanair zich nu bereid om haar Belgische personeel vanaf 2020 volgens het Belgische arbeidsrecht te behandelen. Vandaag valt het Belgische personeel onder het Ierse arbeidsrecht, dat een pak minder sociale bescherming biedt.

Voor de socialistische bond BBTK en de liberale ACLVB staan er in de brief voldoende tegemoetkomingen om voort te onderhandelen. "Initieel stelde de directie voor om vanaf 2022 het Belgisch recht te laten gelden, nu stellen ze 2020 voor. We voelen bereidheid om ons tegemoet te komen. Nu gaan we verder praten", zegt Filip Lemberechts (ACLVB).

Voor de christelijke vakbond LBC is wat Ryanair voorstelt echter niet genoeg. Zij houden vast aan de datum van 1 januari 2019. De bond wil ook doorgaan met de staking op vrijdag 28 september die het cabinepersoneel van Ryanair vorige week aankondigde in België, Duitsland, Nederland, Italië en Spanje.

Oost-Europa

Welke impact die staking zal hebben, is voorlopig koffiedik kijken. Niet alleen zijn de bonden verdeeld, de staking geldt voorlopig ook enkel voor het cabinepersoneel. De piloten beraden zich nog, en zullen wellicht vandaag reageren op het voorstel van de directie. "Zolang de piloten niet meedoen, kunnen de vakbonden het nooit hard maken", meent luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Uantwerpen). Hij acht de kans klein dat de piloten mee staken. "Elke piloot die ontevreden is, trapt het af en vindt binnen de twee maanden een nieuwe job."

Dat ligt anders bij het cabinepersoneel, dat veel eenvoudiger te vervangen is. En dat is volgens Van de Voorde precies het zwakke punt van de vakbonden. Dat spreekt LBC-secretaris Paul Buekenhout tegen. "De stakingsbereidheid is zeer groot", klinkt het.

'Bij een vorige staking in Eindhoven gingen de 50 geplande vluchten allemaal door. O'Leary heeft gewoon allemaal andere crews ingevlogen'
Eddy Van de Voorde, luchtvaarteconoom aan de UAntwerpen

De impact van de staking zal volgens Van de Voorde niet zozeer bepaald worden door de vakbonden, maar wel door Ryanair-topman Michael O'Leary. Die kan beslissen dat er volgende week in de vijf betrokken landen geen enkele Ryanair-vlucht opstijgt, maar evengoed laat hij de geplande vluchten invullen vanuit andere luchthavens waar niet gestaakt wordt. "Dat is zeker mogelijk", meent Van de Voorde. "O'Leary heeft twee weken om zich te organiseren. Bij een vorige staking in Eindhoven gingen de 50 geplande vluchten allemaal door. Hij heeft gewoon allemaal andere crews ingevlogen."

Zo'n vaart zal het volgens Buekenhout dit keer niet lopen. "Het voordeel van een gecoördineerde Europese actie is dat hij mensen niet zomaar kan laten invliegen. Ik verwacht dat de actie succesvol zal zijn." Vooral in het zuiden van Europa is de stakingsbereidheid groot, benadrukt hij.

Bluts met de buil

Zelfs als volgende week alle Ryanair-vluchten in die vijf landen geschrapt worden, zal O'Leary daar zijn slaap niet voor laten, zegt Van de Voorde. "Uiteindelijk wordt hij niet getroffen. Hij heeft vorig jaar 1,45 miljard winst gemaakt. Dit jaar is de verwachting 1,35 miljard winst. Eén dag enkele basissen sluiten zal hem echt niet veel uitmaken. Het gaat over enkele tientallen miljoenen. Hij zal de bluts met de buil nemen."

'Waar wachten ze op? De interne markt van de EU is georganiseerd en geen jungle'
Marianne Thyssen, Europees Commissaris voor Werk en Sociale Zaken

Enkel Europa kan Ryanair dwingen om het lokale arbeidsrecht toe te passen. Marianne Thyssen, Europees Commissaris voor Werk en Sociale Zaken, riep de Ierse maatschappij gisteren op om dat ook onmiddellijk te doen. "Waar wachten ze op? De interne markt van de EU is georganiseerd en geen jungle.” Voorlopig blijft het echter bij een waarschuwing. "De Oost-Europese landen blokken dit af. Zij willen helemaal niet dat het lokaal arbeidsrecht wordt toegepast", besluit Van de Voorde.