Dé kleur van het jaar is warm geel, of Generation Z Yellow, zoals hippe mensen het noemen. En dat heeft alles met Instagram te maken

© PN

Stonden magazines of Instagram-pagina’s vorig jaar nog vol rozetinten, dan kleuren die nu allemaal warm-geel. Het geel van een eierdooier, een bananenschil of honing, al noemen ze het met een duur woord “Generation Z Yellow”. “Die kleur is voor de Instagramgeneratie een middel om wel nog op te vallen.”

Silke Remmery

“Millennial pink” valt van zijn snoeproze wolk. Terwijl het vorig jaar nog alomtegenwoordig was op catwalks, in interieurs en op sociale media, duikt op die plekken nu vooral geel op. Internationale modebladen als Vogue en Elle leren hun lezers “how to wear the generation Z yellow”, de voorbije catwalks van onder andere Calvin Klein, Balenciaga en Valentino kleurden lichtoker en celebrities op de rode loper verschenen in de meest bombastische kanariegele galajurk. Met Beyoncé op kop. Modegoeroes vorderen de zangeres op tot dé pionier van de kleur, omdat ze in haar videoclip Hold Up verschijnt in een okergele jurk.

© blg

Dat geel is een natuurlijke evolutie op millennial pink, schrijft de New Yorske modeblog Man Repeller, die trouwens de naam Generation Z Yellow heeft geïntroduceerd. “Het heeft nog altijd de aantrekkelijke zachtheid van het roze, maar is niet zo kinderlijk. Het is zowel nostalgisch als modern.”

Meer likes met outfit

Maar dat zo’n opvallende kleur het lieflijke roze opvolgt, bewijst ook een nood aan pit: het springt in het oog. “Het staat bovendien voor hoop, optimisme en geluk”, zegt directeur Leatrice Eiseman van het Pantone Color Institute, een trendbureau met hoog aanzien. “Die kenmerken representeren waar de generatie jongeren naar op zoek is: hoop voor de toekomst.”

Het geel dat nu zo populair is, heet dan ook niet toevallig Generation Z Yellow en niet gewoon bananengeel of eigeel-geel. De naam verwijst daarmee naar de generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010. En daar is een goede reden voor, zegt kleurenexpert Hilde Francq, die elk half jaar voorspelt welke kleuren trendy zullen zijn. “Generatie Z is heel actief op sociale media en is ondergedompeld in de digitale beeldcultuur, waarin geel nog een middel is om op te vallen. Een gele outfit valt op in de Instagram-tijdlijn en zal daarom misschien meer likes krijgen.” En zo zal de trend zich uitbreiden. Ook naar twintigplussers, voorspelt Francq. “Hoe meer de kleur zal opduiken, hoe meer we er gewoon aan worden. Het geel zal niet enkel door generatie Z gedragen worden, evengoed door ouderen.” Hoewel, eerst nog zien hoe flatterend zo’n knalgele trui oogt.

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Meer over Modetrends

Hoofdpunten

Keuze van de redactie