© BELGAONTHESPOT

Tiense Suiker brengt speciale suiker op de markt voor Maghrebijnse gemeenschap

Na kindjessuiker en klontjessuiker heeft de Tiense Suikerraffinaderij sinds gisteren ook een speciaal suiker voor bepaalde Belgische Maghrebijnse gemeenschappen waarin veel thee met suiker gedronken wordt. “Shukr is een nieuwe productlijn die specifiek op Maghrebijns-Arabische gemeenschap gericht is”, klinkt het. Het eerste product? Een suikerreep die vijftien keer meer suiker bevat dan ons klassieke klontje: “Ideaal voor in de theepot.” Maar of de Maghrebijnse gemeenschap hierop zit te wachten? “Op andere dingen wachten we al langer” klinkt het.

CHRIS SNICK, MICHIEL MUNTEN

Nog geen maand geleden liet Colruyt weten een veertigtal nieuwe producten in de rekken te leggen die specifiek gericht zijn op de moslimgemeenschap. “Couscous, bulgur, kazen, thee, kruiden”, klonk het. En nu komt Tiense Suiker ook met een vergelijkbaar verhaal. “Suiker is belangrijk in bepaalde Arabische culturele tradities”, zegt woordvoerster Isabelle Roelants. “Shukr (Arabische vertaling van ‘dankbaarheid’) wil die traditionele momenten nog intenser maken. Met de ‘Lingo’ als eerste product: een reep van 62 gram suiker die je kan delen in vier. Ideaal voor in de theepot wanneer er men met de familie samenkomt, waar anders veel kleine klontjes in moeten.”

Volgens marketeer Gino Van Ossel van de Vlerick Business School kadert het initiatief in een trend die al even aan de gang is. “Er is een groeiend besef dat we in een diverse samenleving leven, waarbij groepen hun eigen behoeften hebben én vooral dat die groepen best wel een belangrijke markt voorstellen. Eerst kwam het halalvlees en nu wordt de productgroep uitgebreid. Supermarkten doen dat omdat ze anders klanten verliezen. Een moslim die in supermarkt A zijn producten niet vindt, trekt naar supermarkt B en zal daar intussen ook al zijn andere inkopen doen.”

“Voor een merk als Tiense Suiker is dit ook best goed gezien omdat de Maghrebijns-Arabische gemeenschap anders naar suiker kijkt dan de doorsnee Vlaming. Die laatste probeert zijn suikerverbruik te minderen, terwijl het bij deze gemeenschappen wel nog geapprecieerd wordt.” Immers, bij de Maghrebijns-Arabische is suiker meer dan een zoetstof, het blijft een stukje traditie om zo’n theepot met familie en vrienden leeg te drinken. “Geen slecht idee dus om een speciaal suikermerk voor hen te starten.”

Liever meer halal

Vraag is of die gemeenschap op zo’n grote suikerreep zit te wachten. “Het klopt dat er veel suiker in thee gaat. Reken op vijftien tot twintig klontjes per liter”, zegt Ekram Talbi van Marokkaans restaurant Mima in Gent. “Maar of je daar dan grotere klontjes voor moet hebben? Ik denk het niet. Traditioneel kopen we grotere stukken suiker bij de Marokkaanse kruidenier. In sommige supermarkten vind je ook al iets grotere klontjes. Dat lijkt me wel te volstaan.”

“Er zijn andere zaken waar we wel op zitten te wachten. Meer halal in de supermarkten bijvoorbeeld. Al is het natuurlijk goed om te horen dat er nu toch wat meer aandacht komt voor producten voor de moslimgemeenschap. Geef toe, de migratie begon vijftig jaar geleden. Na twee generaties mocht het wel.”