Gent hele dag zonder elektriciteit, en toch is het niet zeker dat de schade wordt vergoed

© -

© DVH

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Al meer dan tweeduizend Gentenaars hebben aan Eandis gemeld dat ze schade opliepen door de grote stroompanne van donderdag. In principe hebben ze minstens recht op een vergoeding tussen 55 en 100 euro. Maar zolang de precieze oorzaak van de stroomuitval niet is uitgeklaard, is het niet zeker dat ze die ook krijgen.

geert neyt

Het transformatorstation op de Nieuwevaart viel vorige week donderdag om 6.23 uur uit. Dat staat vast. Maar hoe dat kwam, wordt vijf dagen later nog altijd onderzocht. “Door onze experts, maar ook door tegenexperts, netbeheerder Elia en de installateurs”, zegt Simon Van Wijmeersch, woordvoerder van elektriciteitsleverancier Eandis. Hoe lang dat onderzoek nog duurt? “Dat mag geen weken meer aanslepen.”

“Meer dan 2.000 klanten hebben intusssen contact met ons opgenomen. Sommigen met een vraag, anderen met een schadedossier”, aldus Van Wijmeersch.

‘Klantvriendelijke opstelling’

In principe heeft eenieder die langer dan vier uur onaangekondigd zonder stroom zit, recht op een ‘ongemakkenvergoeding’ van 35 euro, vermeerderd met 20 euro per bijkomend blok van vier uur. “Maar als zou blijken dat de uitval werd veroorzaakt door overmacht, vervalt volgens het decreet die schadeloosstelling”, aldus Van Wijmeersch, die er snel aan toevoegt dat Eandis zich ‘klantvriendelijk’ zal opstellen.

© DVH

De stroomuitval trof 23.400 abonnees, dus twee tot drie keer zo veel mensen. Eandis noemt dat zeer uitzonderlijk. “De cijfers van elektriciteitsregulator Vreg tonen aan dat een klant van ons per jaar gemiddeld 19 minuten en 47 seconden zonder stroom zit”, zegt Van Wijmeersch. “Dat maakt ons een van de beste netwerken in heel Europa.”

Negen stations

Het transformatorstation op de Nieuwevaart is een van de grootste van de negen die Gent bevoorraden. De andere stations staan op de Kortrijksesteenweg, de Kattenberg, de Ham, de Blaarmeersen en in Sint-Amandsberg, Wondelgem, Langerbrugge en dicht bij Volvo. Drie aparte stations voeden enkel de haven. “Al die gebouwen zijn omheind en volledig elektronisch beveiligd met camera’s.”

INFO

Wie schade leed, kan een klacht indienen bij Eandis via 078-35.35.34, op www.eandis.be of schriftelijk aan Eandis, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen