Hoe geloofwaardig is de ‘spookvliegtuig’-theorie van vlucht MH370? Vlaamse expert over grootste mysterie in luchtvaart

De schrijfster van een boek over mysterieuze vliegtuigcrashes komt met een opmerkelijke theorie over de in 2014 verdwenen vlucht MH370. Ze gelooft dat de copiloot nog uren rondvloog met een ‘spookvliegtuig’, nadat alle andere inzittenden al lang waren overleden door het wegvallen van de cabinedruk. Een simpele promostunt voor haar boek, of is het echt een mogelijke verklaring?

ehu

“De verdwijning van de MH370 is nog altijd het grootste mysterie in de luchtvaartgeschiedenis”, zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde als we hem om een reactie vragen. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meest spectaculaire theorieën de ronde doen. Alleen zijn al die theorieën op niets gebaseerd, net omdat er helemaal geen informatie is.”

Wilde geruchten

Dat er elk jaar - meestal rond de verjaardag van de verdwijning - opnieuw wat wilde geruchten opduiken, vindt De Wilde niet verwonderlijk. “Omdat het toestel nooit is teruggevonden, valt er ook niets uit te sluiten of te bevestigen. Tot anderhalf jaar na het verdwijnen van het toestel, heeft men brokstukken gevonden die zogezegd van het toestel afkomstig zouden zijn. Uiteindelijk werd maar bij één brokstuk echt bevestigd dat het van de MH370 kwam.”

LEES OOK. Expert over vlucht MH370: “Piloot vloog als enige levende nog uren rond met spookvliegtuig”

Een Amerikaanse schrijfster en luchtvaartexpert oppert dat de copiloot mogelijk nog uren rondvloog met het ‘spookvliegtuig’, nadat alle andere inzittenden al lang waren overleden. Ze zouden door het wegvallen van de cabinedruk al na een kwartier bezweken zijn, maar daar hecht De Wilde weinig geloof aan.

Perslucht

“Als de cabinedruk in een vliegtuig plots wegvalt, vallen automatisch de zuurstofmaskers naar beneden”, legt hij uit. “Dat is helemaal niet zo uitzonderlijk: het gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld bij een plotse daling tijdens de vlucht. Als passagiers op de zuurstofmaskers zijn toegewezen, hebben ze naar schatting voor een halfuur zuurstof ter beschikking. Maar daarnaast is er aan boord ook nog extra perslucht aanwezig: die kan het cabinepersoneel aankoppelen mocht dat niet voldoende blijken.”

De kans dat het toestel ooit nog gevonden wordt, acht De Wilde bijzonder klein. “Ik zeg nooit nooit, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk. Het zou natuurlijk erg goed nieuws zijn mocht het wrak toch teruggevonden worden. Enerzijds voor de nabestaanden, omdat ze dan eindelijk uitsluitsel hebben. Maar ook om lessen te trekken naar de toekomst. Niet alleen op het vlak van veiligheid, maar vooral naar de traceerbaarheid van vliegtuigen toe.”

De wildste theorieën

1. MH370 maakte een doodsmak in de oceaan

De Boeing 777 zou nog intact geweest zijn toen het toestel een fatale spiraal richting de oceaan maakte, nadat eerst de linker- en vervolgens ook de rechtermotor het had begeven.

2. Neergestort door een verstekeling die vliegtuig saboteerde

Voor het vertrek sloop iemand in Kuala Lumpur de Boeing 777 in. Die verstekeling verstopte zich achter een paneel dat toegang bood tot cruciale technologie, en veroorzaakte zo een crash.

3. Het eerste vliegtuig dat vanop afstand werd gekaapt

Volgens een historicus was er software geïnstalleerd in het vliegtuig, waardoor vlucht MH370 vanop afstand kon worden neergehaald.

4. De piloot liet vlucht MH370 bewust crashen uit liefdesverdriet

Een theorie die de kop opstak nadat bleek dat de piloot twee dagen voor de verdwijning nog WhatsApp-berichten stuurde naar een getrouwde vrouw.

5. Er zat 1 persoon te veel op het vliegtuig: de kaper

Het aantal passagiers en bemanningsleden aan boord zou niet overeenkomen met het aantal vermisten. Een theorie die al snel door een woordvoerder van Malaysia Airlines werd ontkend.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer