Onderwijs

Steeds meer leerlingen problematisch afwezig op school

De CLB’s klagen ook de wachtlijsten in de jeugdhulpverlening aan.© Jimmy Kets

Het CLB meldt dat het aantal “problematische” afwezigheden dit schooljaar met ruim een kwart toenam. “Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer leerlingen het onderwijs verlaten zonder voldoende kwalificaties.”

blg

In het schooljaar 2022-2023 waren 30.254 leerlingen ongewettigd afwezig, of frequent of langdurig ziek. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Het cijfer komt overeen met 2,46 procent van de hele leerlingenpopulatie, en bevat een stijging van 27 procent tegenover voor de coronapandemie.

Dat is problematisch, stelt Lotte Meulewater van CLB Go!. “Afwezigheden zijn een sterke voorspeller van vroegtijdig schoolverlaten. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer leerlingen het onderwijs verlaten zonder voldoende kwalificaties.”

Tegelijk neemt ook het aantal geschorste leerlingen al vier jaar sterk toe. Die trend zette zich ook dit schooljaar door. 4.457 leerlingen kwamen in contact met het CLB vanwege een (mogelijke) schorsing. Dat komt overeen met 0,37 procent van alle Vlaamse leerlingen. Dat percentage ligt bovendien hoger in het buitengewoon onderwijs dan in het reguliere onderwijs. De CLB’s wijzen erop dat het recht op onderwijs van deze leerlingen in gevaar komt.

Oproep tot meer coördinatie

Verder kwam vorig schooljaar meer dan de helft van alle leerlingen in Vlaanderen en Brussel in contact met een CLB. Over de jaren heen blijft dat percentage stabiel, maar het aantal interventies per leerling neemt wel toe. De begeleiding door de CLB’s wordt dus intensiever.

Bij het jaarverslag hoort een “dringende oproep tot meer coördinatie” van de CLB’s aan de welzijnspartners. Voor de aanpak van complexere problemen, zoals verslavingen, of kwetsbare en multiprobleemgezinnen, werken de CLB’s samen met organisaties die instaan voor intensievere en specifiekere jeugdhulpverlening. Maar daar worden de CLB’s vaak geconfronteerd met wachtlijsten en aanmeldstops.

“Daardoor moeten onze CLB’s veel meer tijd investeren in overbruggingshulp om jongeren te helpen”, legt Karen Dobbelaere van onderwijskoepel OVSG uit. “Dat zet druk op de werking van de CLB’s, waardoor we niet voldoende kunnen inzetten op preventieve maatregelen. En net die zijn nodig om onder meer definitieve uitsluitingen te vermijden.”