lage-emissiezone

Met je Duitse Tesla de LEZ in, maar toch een boete? Antwerpen overweegt dat met AI op te lossen

Antwerpen weert sinds februari 2017 de meest vervuilende auto’s uit de binnenstad en op Linkeroever.© Jef Van den Bossche

De stad Antwerpen krijgt van buitenlandse chauffeurs met een elektrische auto de wind van voren. Velen onder hen krijgen een boete als ze de lage-emissiezone (LEZ) inrijden, ook al stoot hun voertuig geen schadelijke stoffen uit. De stad kijkt naar AI om dat probleem op te lossen, waarbij de voertuigen herkend worden in plaats van de nummerplaten.

Christoph Meeussen

Sinds februari 2017 weert Antwerpen de meest vervuilende auto’s uit de binnenstad en op Linkeroever. Camerasystemen controleren de inkomende auto’s door hun nummerplaten op te zoeken in een databank die per auto de uitstoot kent.

Maar die databank bevat alleen Belgische en Nederlandse nummerplaten. Chauffeurs uit andere landen moeten hun wagen vooraf registreren en de uitstootnorm opgeven. Wie dat niet doet en toch de LEZ binnenrijdt, riskeert een boete van 150 tot 350 euro.

Het stadsbestuur zit gewrongen met die automatische boetes, want soms gaat het om een elektrisch aangedreven voertuig, of is het een auto met een brandstofmotor die schoon genoeg is. “Het zet in het buitenland heel veel kwaad bloed bij die bestuurders, het wordt ervaren als een pestbelasting”, zegt de Antwerpse schepen voor Leefmilieu Tatjana Scheck (Vooruit). Volgens haar betreft het overgrote deel van de boetes momenteel voertuigen met een buitenlandse nummerplaat.

Europees systeem

Daarom werkt de stad aan een oplossing. Zo lanceerde ze een marktbevraging om met artificiële intelligentie meer te doen dan alleen de nummerplaten te lezen. “De stad wil technieken verkennen om de voertuigen zelf te detecteren en te herkennen qua type en leeftijd. Via voertuigherkenning zouden we conforme wagens alsnog kunnen herkennen en dus ook automatisch toegang geven, zonder dat er een boete wordt uitgestuurd. Dat zou heel wat frustratie kunnen wegnemen.”

Het systeem zou niet alleen elektrische voertuigen moeten kunnen herkennen, maar ook recentere brandstofwagens die voldoen aan de geldende uitstootnorm (die wordt periodiek verstrengd).

De oplossing met AI-camera’s geniet overigens niet de voorkeur. “Net zoals we de Nederlandse nummerplaten in onze databank hebben, hadden we liever een Europees systeem van gegevensuitwisseling van nummerplaten gehad, waar we steeds sterk op hebben aangedrongen. Dat zou veel efficiënter zijn.”

Daar staat volgens de schepen tegenover dat met AI-voertuigherkenning ook analyses kunnen worden gedaan: “Denk aan verkeersstromen in de stad in kaart brengen, hoeveel bestelwagens er rondrijden, het aandeel zwaar verkeer enzovoort”, besluit Scheck.

Over het tijdstip waarop een fijnmaziger detectiesysteem kan worden ingevoerd, is momenteel nog geen duidelijkheid.