© Karel Hemerijckx

Tiener krijgt 250 euro boete voor tonen van ‘foute’ buspas: “Trouwe busreiziger, toch zwaarste boete”

De zestienjarige Levey Jacobs uit Neeroeteren moet 250 euro boete betalen omdat hij volgens openbare vervoersmaatschappij De Lijn fraude pleegde met de reispas MoBIB. De tiener toonde op de bus de kaart van iemand anders, omdat hij die van hem vergeten was. Hij en zijn ouders erkennen de fout. “Maar we zijn al jaren trouwe klant. Moet dat zo zwaar bestraft worden?”, vraagt vader Davy.

Phillip Pergens

De feiten dateren al van een maand geleden. Op zaterdag 16 juni wilde Levey Jacobs naar zijn vriendin. “Ik zou met de bus gaan, maar omdat papa nog weg moest, wilde hij mij dan wel even afzetten”, legt Levey uit. “Ik heb snel alles bij elkaar geraapt, maar mijn MoBIB-reispas bleef achter.”

Levey kwam daar pas achter toen hij al bij zijn vriendin zat. Ze wilden even naar het centrum. “Met de bus, maar zonder mijn pasje dus”, vertelt de tiener. Zijn vriendin raadde hem aan een sms te sturen naar De Lijn. “Om hen in te lichten dat ik mijn pas vergeten was. Maar omdat ik pas naar een andere provider was overgestapt, lukte dat niet.” Daarop stelde Levey’s vriendin voor om de kaart van haar zus te nemen. “En zo stapten we op de bus”, zegt Levey. Die bus zou even later gecontroleerd worden. “Ik had een fout pasje bij en de controleurs hebben dat opgeschreven. Een tijdje na het incident volgde dan het proces-verbaal. Ik pleegde volgens hen fraude. Dat valt onder categorie 2 en er hangt een boete van 250 euro aan vast. Ik moest toch even slikken.”

Begrip

Omdat Levey zijn pasje gewoon vergeten was, namen zijn ouders contact op met De Lijn. “We hoopten op die manier om de categorisering te wijzigen”, vertelt vader Davy. “Je hebt drie categorieën. De eerste is voor zwartrijden en kost 150 euro. Voor fraude, de categorie waar Levey voor beboet is, moet je 250 euro ophoesten en categorie 3 hanteren ze voor reizigers die hun pas vergeten zijn. Zij komen er vaak met een waarschuwing van af. We hoopten dat we met ons verhaal op begrip zouden kunnen rekenen.”

Maar op de mail kwam geen enkel antwoord. “We zijn dan naar de Vlaamse ombudsdienst gestapt en naar het kabinet van minister Ben Weyts, maar telkens verwezen ze ons naar De Lijn. Helaas blijft het daar gewoon stil.”

Het gezin betreurt dat. “Levey heeft een fout gemaakt, maar het was zeker geen moedwillige fraude. We hadden een menselijke kijk op dit dossier verwacht. Een antwoord op onze vragen ook. We vinden het een schande dat een zwartrijder, die dus bewust gratis van het openbaar vervoer wil profiteren, een lagere boete krijgt dan onze zoon. We zijn al jaren trouwe klant, moet dat dan zo zwaar bestraft worden? Het is te belachelijk voor woorden”, besluit vader Davy.