Immens nieuw park verrijst aan rand van Parijs: 1 miljoen bomen, en tien keer groter dan Rivierenhof

In het noordoosten van de Franse hoofdstad Parijs verschijnt een immens nieuw park. De aanleg start in 2019, maar het zal nog dertig tot vijftig jaar duren voor het bos volgroeid is. Met een miljoen bomen verhoogt burgemeester Anne Hidalgo (PS) de strijd tegen luchtverontreiniging in haar stad. Het park zal 1.350 hectare groot zijn of vijfmaal Central Park in New York en tienmaal groter dan het provinciale park Rivierenhof in Deurne.

svw

Het immense park komt op wat nu nog de vlakte Pierrelaye-Bessancourt is aan de rand van de stad. Het idee om het gebied om te vormen tot een groene long bestaat al langer, maar botste op de discussie over groene ruimte of stadsuitbreiding. Uiteindelijk werd gekozen voor een immens park.

Dit gebied tussen de Seine en de Oise heeft een niet onbesproken geschiedenis. De inhoud van de riolen werden in de 19de eeuw uitgestrooid op dit terrein. Het idee hierachter klonk logisch. Menselijke uitwerpselen waren goede meststoffen om de grond vruchtbaar te maken. Alleen bleek uit grondmetingen in de jaren negentig dat de grond ook zwaar vervuild was met zware metalen. Tot op vandaag doen sommige delen nog steeds dienst als illegale stortplaatsen voor allerhande afval.

De bomen zullen dus niet alleen dienst doen als producenten van gezonde lucht, maar moeten ook de vervuilde bodem reinigen. Daarvoor moeten de berken en de eiken zorgen. De bomen moeten ook het lawaai dempen van de snelweg die door het gebied gaat. Het park zal de verbinding vormen tussen twee bestaande bossen: Saint Germain-en-Laye en Montmorency. Zo ontstaat er een zeer groot biotoop voor dieren en planten. Of zoals de website CityLab het omschrijft, een eekhoorn kan dan van boom naar boom springen zonder ook maar één keer de grond te raken tussen het kasteel van Versailles en het kasteel Chantilly, een afstand van net geen 50 kilometer.

Parijs stelt zich hoge ambities in de strijd tegen luchtverontreiniging, zoals een ban op dieselwagens, het uitbreiden van het openbaar vervoer en de voetgangerszone.