Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Tot 240 euro terugvorderen via de belastingen? Vergeet dan deze info niet in te vullen op je aangifte
-
PREMIUM
Wordt je woonlening nu nog duurder? Experts over de hogere langetermijnrente: “Schandalig wat de banken doen”
De Belgische tienjaarsrente schommelt rond 3,177 procent, het hoogste niveau van 2024. En dat heeft een effect op de woonleningen. Hoeveel rente betaal je nu op alle formules? Kies je beter voor een variabele of vaste lening? En wordt het nog moeilijker om een huis te kopen? HLN-geldexperts Paul D’Hoore en Pascal Paepen geven antwoord: “Het is belangrijk dat je goed gaat onderhandelen met je bank.” -
Jobat
Huwelijk, ziek kind, verkiezingen: waarvoor mag je (geen) klein verlet aanvragen bij je werkgever?
Is er een niet-alledaagse gebeurtenis in je familie? In bepaalde gevallen kun je daar klein verlet voor aanvragen bij je werkgever. Wanneer kan het wel en wanneer niet? En wat met de nakende verkiezingen? Jobat.be kreeg antwoorden op zes van de door werknemers meest gestelde vragen van Anneleen Verstraeten, juridisch adviseur bij hr-specialist SD Worx. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Willem (34) verdient 3.463 euro bruto. Onze werkexpert neemt zijn loon onder de loep: “Schoolvoorbeeld van promotieval”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor arbeidseconomie van de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert neemt elke week het loon van een HLN-lezer onder de loep. Vandaag is Willem aan de beurt, een prille dertiger die als administratief bediende werkt. Met tien jaar ervaring op de teller verdient hij netto 2.353 euro, met daarbovenop maaltijdcheques en een gsm-abonnement. “Het brutoloon is erg mooi, maar één gesprek kan hem veel opleveren”, tipt Baert. -
PREMIUM
In één dag waren deze huizen verkocht. Makelaars en expert geven gouden tips: “Laat kandidaten dromen”
De vastgoedmarkt heeft het moeilijk. Huizen staan gemiddeld zo’n honderd dagen te koop en soms zelfs nog langer. Maar er zijn ook woningen die wél snel een nieuwe eigenaar vinden. Wat kun je zelf doen om kandidaat-kopers sneller tot een aankoop te verleiden? Vier makelaars en HLN-vastgoedexpert Bjorn Cocquyt delen hun succesformule: “Kijk verder dan de bekende vastgoedplatformen en je eigen sociale media.” -
PREMIUM
“9 dagen Parijs aan 200 euro per nacht, dat moesten we nu níét betalen”: Ine en Walter besparen slim op hun citytrips
-
PREMIUM
Kruidvat stunt en verkoopt speelgoed aan 50 euro onder de adviesprijs: misleidend of écht een goede deal?
-
Livios
Glyfosaat is tegenwoordig verboden: hoe maak je komaf met onkruid in je tuin?
Kriebelen ook jouw groene vingers al? Pak dan het onkruid in je tuin aan. Er zijn een aantal efficiënte manieren om het te bestrijden én te vermijden. Bouwsite Livios deelt enkele protips om de klus te klaren. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?