© pol de wilde - corelio

Zo wil Antwerpen ‘superschakels’ aanleggen voor fietsers

‘Superschakels’ moeten het voor fietsers comfortabeler en veiliger maken om hun fietsverplaatsing te combineren of verder te zetten met trein, tram en/of bus. De beveiligde fietsstallingen komen aan NMBS-stations en knooppunten van De Lijn te staan. Het is een van de maatregelen in het nieuwe fietsbeleidsplan 2018.

Sacha van wiele

Het fietsbeleidsplan verzamelt een reeks maatregelen om het fietsen te bevorderen en veiliger te maken in Antwerpen. Een van de ingrepen is de inrichting van zogenaamde superschakels. Die worden ingericht aan knooppunten van openbaar vervoer. Het gaat om een reeks NMBS-stations, park-and-rides, maar ook aan onder meer het Sportpaleis, de Draakplaats, de Harmonie en het Frederik van ­Eedenplein.

“Dit past binnen onze visie rond verplaatsingen die verschillende vervoersmiddelen combineren”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Mensen rijden met de fiets naar bijvoorbeeld het Frederik van Eedenplein om hun tweewieler daar veilig achter te laten en door te reizen met de tram of het overzetveer. Of iemand rijdt met de wagen naar een park-and-ride om vandaaruit met de deelfiets verder te reizen. Het is belangrijk dat mensen hun fiets veilig kunnen achterlaten in beveiligde fietsenstallingen. Met bedrijven bekijken we de inrichting van fietskluizen voor werknemers aan deze superschakels.”

Het wegwerken van ontbrekende schakels of missing links – dat zijn bijvoorbeeld fietspaden die plots stoppen of oncomfortabel en gevaarlijk zijn – in het fietsnetwerk wordt verdergezet. Enkele weken geleden werd de honderdste missing link opgeleverd. Kennis wil tegen 2020 nog eens honderd ontbrekende schakels wegwerken.

Ook fietsveiligheid krijgt een prominente plek in het beleidsplan. “We bekijken of we bij aannemers die voor de stad werken kunnen afdwingen dat ze vrachtwagens gebruiken die uitgerust zijn met technologie om dodehoekongevallen te vermijden. We hebben ook de gevaarlijke plekken die de lezers van Gazet van Antwerpen ons hebben gemeld, opgelijst om te onderzoeken. Voor de speed pedelecs (Elektrische fietsen waarmee u tot 45 kilometer per uur kunt rijden, red.) werken we aan een campagne om eigenaars aan te sporen in de stad hun snelheid te matigen.”

In het fietsbeleidsplan staat ook een opmerkelijk cijfer. Zo neemt 41% van de Antwerpenaars geregeld de fiets voor de verplaatsingen naar huis, het werk of school.