Positief tweede evaluatierapport voor Gents circulatieplan

Gent blijft bereikbaar, het verkeer op de stadsring verloopt over het algemeen vlotter en in de stad is het leefbaarder geworden. Dat blijkt uit de tweede evaluatie van het circulatieplan dat ruim twee jaar geleden werd ingevoerd. Ook de handel en horeca varen wel bij de invoering van het plan.

Het circulatieplan zorgde er twee jaar geleden voor dat je niet meer zomaar door de stad kon rijden. De fameuze 'knips' zorgden ervoor dat je verplicht werd via de stadsring te rijden om van het ene stadsdeel naar het andere te gaan. Eind vorig jaar organiseerde de stad voor de tweede keer een reeks metingen en bevragingen om de effecten van het circulatieplan te kunnen evalueren.

Drukker maar vlotter op stadsring R40 

Dat het plan ervoor gezorgd heeft dat het drukker geworden is op de Gentse stadsring, de R40, zal niemand verbazen. Er zijn bijna 20 procent meer wagens te vinden op die stadsring, maar op de meeste plaatsen gaat het toch vlotter dan vroeger. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn. De Dampoort blijft een knoop met lange files vanuit Dok-Zuid en Dok-Noord en vanuit de Kasteellaan. Ook aan de Voormuide is het vaak lang aanschuiven. Hoewel je vlot via de stadsring op je bestemming geraakt, rij je wel meer kilometers: gemiddeld 10 procent meer. 

Gent vlot bereikbaar

Mensen zeggen vaak dat Gent niet meer bereikbaar is, maar dat blijkt niet uit de cijfers. Op de meeste invalswegen gaat het vlotter dan voorheen, met één grote uitzondering: de Drongensesteenweg. Richting Gent worden de files daar alsmaar langer. En wie de Dampoort moet passeren doet er vaak langer over, al is de situatie daar verbeterd sinds er lichten op de rotonde zijn geplaatst.

Koning auto bedreigd

Een derde van de Gentenaars kiest voor de fiets als favoriet verplaatsingsmiddel, dat is bijna evenveel als mensen die voor de auto kiezen. Sinds de invoering van het circulatieplan is het aantal fietsverplaatsingen met 60 procent gestegen. En voor de bussen en trams van de Lijn is het circulatieplan een zegen gebleken. Die rijden 5% vlotter door het centrum dan voor de invoering van het plan. Al blijven er ook hier wel enkele probleemlijnen. Bussen die via de Kasteellaan of de Drongensesteenweg rijden, moeten vaak aanschuiven, en ook de Rijhovelaan voor de Wondelgembrug is een probleempunt. 

Circulatieplan positief voor handel en horeca

De vrees was dat winkels en horecazaken massaal gingen moeten sluiten na de invoering van het circulatieplan. Maar het tegendeel blijkt waar. Als we de cijfers van 2017 en 2018 met elkaar vergelijken, dus voor en na de invoering van het plan, dan blijken er minder zaken failliet te zijn gegaan en meer mensen een zaak te hebben opgestart. Al is het niet voor iedereen even positief. Speciaalzaken die hun klanten vooral van buiten Gent moeten halen, die hebben het moeilijker. En aankopen via het internet spelen vooral mode- en huishoudwinkels parten, maar dat is een algemeen fenomeen in Vlaanderen.

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen