Zoveel kost het om in uw gemeente naar de huisdokter te bellen

Een huisarts van wacht nodig? De ene Limburger kan hem of haar bellen aan normaal tarief, de andere betaalt daarvoor 1,50 euro per minuut. En aangezien u in dat laatste geval uitkomt bij een callcenter, kan de wachttijd - en dus ook de kostprijs - hoog oplopen. “Een regelrechte schande”, zegt gemeenteraadslid Jan Schonkeren (MG) uit Meeuwen-Gruitrode, die de kwestie volgende week aankaart op de gemeenteraad. De overheid werkt al sinds 2008 aan een gratis 1733-nummer maar dat zal - zeker in Limburg - nog niet meteen operationeel zijn.

Thomas JANSEN/Roger DREESEN

Al in 2008 startte toenmalig minister van Gezondheid Laurette Onkelinx met een proefproject in Brugge en Henegouwen, waarbij de inwoners naar het gratis nummer 1733 konden bellen om de huisarts van wacht te bereiken. Bedoeling was om het systeem op termijn uit te rollen over het hele land. Negen jaar later kan echter nog geen enkele Limburger op het nummer terecht. “Momenteel lopen er proefprojecten in Brugge, Leuven, Bergen, Aarlen en Verviers”, zegt Jan Eyckmans van de FOD Volksgezondheid. “De helft van de West-Vlamingen kan al gebruikmaken van 1733. In Leuven is het systeem net opgestart. De Limburgers zullen daar ook op aansluiten, maar wanneer dat is.”

© HBvL

0900-nummer

En dus moeten de 17 Limburgse huisartsenkringen nog elk hun eigen wachtdiensten organiseren. Sommige maken gebruik van een ‘normaal’ nummer, met gewoon tarief, bij andere wachtkringen is er een 0900-, 0902- of 0903-nummer. In dat geval lopen de kosten hoger op. “Huisartsenkringen krijgen van de overheid subsidies om zelf hun wachtdiensten te organiseren”, zegt Roel Van Giel, voorzitter van artsenvereniging Domus Medica. “Maar die toelage dekt de kosten niet. Dat verschil hopen sommige kringen te compenseren met een betaalnummer. We kunnen dat niet verbieden, maar hopen wel dat het gratis 1733-nummer zo snel mogelijk in werking is over het hele land.”

Wie bovendien zo’n betaalnummer moet bellen, komt meestal uit bij een callcenter. Die zorgen dan voor de doorschakeling naar de huisarts. Dat kan soms lang duren, waardoor de kosten hoog kunnen oplopen (zie kader). “Een regelrechte schande”, zegt Jan Schonkeren, gemeenteraadslid voor MG in Meeuwen-Gruitrode. “Het kan niet dat huisartsen, die toch niet slecht bemiddeld zijn, zo aan extra geld willen geraken. Ik ga dit aankaarten op de gemeenteraad, ook al kan die daar niet veel aan doen. Maar het zou op z’n minst duidelijk moeten zijn voor de beller dat die oproep veel geld kost. Dat is nu niet het geval.”