Direct naar artikelinhoud
AchtergrondBouw

Regenellende veroorzaakt bouwvertraging: ‘Klanten zeiden weleens: kun je dan geen regenjas aandoen?’

Gosse Corstiaensen en dochter Elise. Hij heeft de maand vertraging aan zijn verbouwwerken altijd kunnen relativeren.Beeld Tine Schoemaker

Door de recordneerslag van de afgelopen maanden lopen bouwwerven tot weken vertraging op. Drie op de vier bedrijven hebben achterstand. Op begrip van de klanten kunnen de ze vaak niet rekenen.

Gosse Corstiaensen (46) moest de afgelopen maanden niet één keer, maar meerdere keren zijn bouwplannen omgooien. Met zijn echtgenote Katrien Hermans kocht hij vorig jaar een woning in Aartselaar, met de bedoeling om die volledig te slopen en herop te bouwen. In mei vorig jaar begonnen ze de ruwbouwwerken, en tegen eind december wilden ze een volledig wind- en waterdicht huis.

Maar dat plan viel - letterlijk - in het water. Door de aanhoudende regen moesten de dakwerkers meerdere keren hun afspraak annuleren. De tijd begon te dringen, want het verlaagde btw-tarief van 6 procent voor sloop en heropbouw dreigde af te lopen, zo werd aangekondigd. “Het was een spannende periode”, zegt Corstiaensen. “Want dat zou toch al snel een verschil van enkele duizenden euro’s gemaakt hebben.”

Wie aan een grote renovatie begint, weet dat je al eens voor verrassingen kunt komen te staan. Toch hadden zelfs de grootste pessimisten onder ons niet kunnen voorspellen dat we zo’n lange regenperiode voorgeschoteld zouden krijgen. Volgens weerinstituut KMI zagen we het voorbije half jaar neerslaghoeveelheden die slechts één keer in de vijftig jaar voorkomen. En ook deze maand hebben de aprilse grillen al volop hun naam waargemaakt.

Volgens bouwfederatie Embuild heeft 74 procent van de bouwbedrijven een achterstand opgelopen door het extreme regenweer. Gemiddeld gaat het om een achterstand van twee tot vier weken, maar bij 30 procent is er zelfs meer dan een maand vertraging.

“Dat is logisch”, zegt gedelegeerd bestuurder Niko Demeester. “Slechts een vijfde van alle activiteiten in de bouwsector kan ongehinderd doorgaan bij regenweer.” Ruwbouwwerken, metselen of buiten schilderen: het is allemaal onbegonnen werk bij hevige neerslag. Ook infrastructuurwerken als rioleringen aanpassen kunnen niet doorgaan als het water te hoog staat.

Waar aannemers jaarlijks gemiddeld 20 werkdagen moeten opgeven door ‘weerverlet’, zitten heel wat aannemers nu al bijna aan dat aantal. Een van de meest getroffen groepen zijn de dakwerkers.

Voor Greet Smets, zaakvoerster van de firma Solide & WaterpROOF uit Schilde, is het al meer dan een half jaar puzzelen om een dagplanning te maken. “Het vervelendste is dat het vaak zo moeilijk te voorspellen is”, vertelt ze. “Je moet weten dat wij voor veel dakwerken een week op voorhand een parkeerverbod moeten aanvragen in de gemeente. Die moet je dan betalen, om de dag zelf erachter te komen dat je je afspraak alweer moet verzetten. Zo gaat het nu al maanden.”

Door de weersomstandigheden vielen heel wat werknemers in de sector de voorbije maanden terug op technische werkloosheid. Ook krijgen ze een vergoeding door het sectorfonds. Daardoor kunnen ze het grootste deel van hun loon behouden.

Toch wijzen de bedrijven erop dat deze situatie de sector aanzienlijk onder druk zet. De bouw zat financieel al in zwaar weer, door de sterk gestegen energie- en grondstofprijzen, terwijl de vraag naar nieuwe projecten afnam, ook door de hoge rente. Nu trekt die vraag weer aan, maar laten de omstandigheden niet toe om er volop van te profiteren. “Het vergt veel gepuzzel om je planning zo efficiënt te krijgen dat je hier niet te veel op achteruitgaat”, zegt Smets.

Uit de bevraging van Embuild blijkt ook dat 40 procent van de klanten weinig tot geen begrip heeft voor de achterstand op hun werf. Ook uit het jaarverslag van de Consumentenombudsdienst blijken de meeste klachten over de bouwsector te gaan. “Die klachten gaan ook over facturen die niet blijken te kloppen of werken die volgens de klant slecht uitgevoerd werden”, zegt Pieter-Jan De Koning, woordvoerder van de consumentendienst. “Maar het klopt dat we ook meldingen krijgen van klanten over de vertraging bij hun bouwwerven. Dan horen wij bij de bedrijven of daar een verklaring voor is.”

Volgens Sanderijn Vanleenhove, woordvoerder van de Bouwunie, is het begrijpelijk dat klanten teleurgesteld zijn over de vertragingen. “Maar voor de bedrijven is het ook belangrijk dat de werken veilig en kwalitatief kunnen worden uitgevoerd. Ook klanten zijn er niets mee als ze waterschade hebben.”

Ook Greet Smets moet nog steeds vaker ‘nee’ zeggen tegen klanten dan haar lief is. Dakherstellingen worden nog vaak uitgesteld, terwijl bij klanten die met lekkages zitten het ongeduld om begrijpelijke redenen het grootst is. “Dan wijzen we klanten erop dat ze een beroep kunnen doen op hun brandverzekering. Veel verzekeraars kunnen zelf teams sturen die hen tijdelijk kunnen depanneren.”

Toch voelt Smets dat het begrip voor de werknemers de voorbije maanden gestegen is. “Als je een paar maanden geleden meldde dat je helaas de afspraak moest annuleren, zeiden mensen weleens: kun je dan geen regenjas aandoen? Nu krijg ik soms sms’en van mensen als het zwaar regent: ik denk aan jullie.”

Ook Gosse Corstiaensen heeft de maand vertraging aan zijn verbouwwerken altijd kunnen relativeren. Het hielp ook dat het btw-tarief van 6 procent verlengd werd, waardoor de verbouwkosten min of meer gelijk bleven. “Wij hebben geluk dat we nog wat tijd hebben om te verhuizen, niet iedereen heeft dat. Dan heb ik liever dat de werken ineens goed gebeuren, want uiteindelijk is het voor de rest van je leven.”