18 november 2017 om 03:00
Luister naar

Het is de laatste tijd wat lastiger geworden om God te verstaan in de Sint-Jan

De adventsperiode is nog niet eens begonnen, maar in de Bossche Sint-Janskathedraal is men al weken druk met het opbouwen van een kerststal. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat ik daar met graagte en regelmaat kom voor de stille aanbidding – onze redactie begint er steevast z’n vergaderingen mee. Stille aanbidding, dat is (voor degenen die al die malle katholieke gebruiken niet uit elkaar kunnen houden) zoiets als een theekransje met Onze Lieve Heer. Maar dan zonder thee. Maar wel met kransje, en met Onze Lieve Heer natuurlijk: de hostie staat dan in een speciale houder met stralenkrans, de monstrans, uitgestald op het altaar. De rechtgeaarde katholiek kan daar niet achteloos aan voorbijlopen. Die gaat dan even zitten en babbelt wat met de Heer. In stilte, dat wel. De stilte is de taal van God.

accuschroevendraaiers

Maar het is dus de laatste tijd wat lastiger geworden om God te verstaan in de Sint-Jan, omdat men daar druk bezig is met de opbouw van de kerststal. Nu heb ik grote eerbied voor timmerlieden, de heilige Jozef was er immers één. En hoewel de overlevering niet vertelt dat Jozef die stal ook eigenhandig getimmerd heeft, had het zomaar gekund. Wel weet ik vrij zeker, dat hij daar dan geen accuschroevendraaiers, decoupeerzagen en door compressoren aangedreven spijkerpistolen voor gebruikte.

Dat doen die timmerlui in de Sint-Jan dus wél. Voor de gewijde stilte in de belendende zijkapel is dat weinig bevorderlijk. Franciscus bedacht naar verluidt in de 13e eeuw de kerststal om mensen dichter bij God te brengen, maar de beroemde heilige uit Assisi had niet kunnen bevroeden dat het opbouwen ervan mensen weleens verder van God weg kan jagen. Wel mooi om te zien: dat er in de Sint-Jan dan toch een handjevol katholieken stug stil zit te bidden, met gesloten ogen, een geconcentreerde frons, de kaken verbeten op elkaar. Alsof ze door nóg iets harder stil te zijn het lawaai wel kunnen verdrijven.

Toen we afgelopen week, na zo’n wanhopig (en uiteindelijk verloren) gevecht tussen plechtige stilte en lawaaiige timmerlieden, terug op onze redactie kwamen, werd ik gebeld door een mij onbekende meneer. ‘Hoe wapenen u en uw krant zich tegen nepnieuws?’, wilde hij weten. Een terechte vraag, waar ik niet een-twee-drie een bevredigend antwoord op kon geven. Als de recente ophef rond Pieter Omtzigt iets leert, is hoe makkelijk politici en media, bedoeld of onbedoeld, in een dynamiek van manipulaties worden meegezogen, waarin ze tegelijk dader en slachtoffer zijn van verdraaiingen.

Russisch accent

Hoe weet ik zo zeker dat dat voor mij niet evengoed geldt? Nee, ik ga niet af op anonieme tipgevers met een Russisch accent, noch laat ik me fêteren op snoepreisjes georganiseerd door ambassades van dictatoriale mogendheden. Maar zo eenvoudig is de werkelijkheid van nieuws en nepnieuws niet. Elke journalist meent dat hij de waarheid dient, dat hij oprecht is, zo neutraal mogelijk, enzovoort. Maar we moeten onszelf intussen verstaanbaar maken in de kakofonie van onze eigen haastig ratelende en stampende drukpersen. We dobberen mee in de constante maalstroom van schreeuwende persberichten en radioblaatprogramma’s en Twittergekakel en hengelen daar ongedurig naar nieuws.

Misschien is alle nieuws wel nepnieuws. Tenminste, zolang we vluchtige pseudo-waarheidjes verkiezen boven de tijdloze Waarheid-met-hoofdletter, zolang we tussen alle meningenherrie niet zoeken naar bestendige waarachtigheid, die dringend tot ons zwijgt in alle talen. Dat is de reden dat mijn collega’s en ik onze redactievergaderingen beginnen in de stille aanbidding in de Sint-Jan. Timmerlieden, goede zonen van Jozef, haast u niet. U leert ons journalisten iets wezenlijks. Hoe wij te midden van het kabaal de stilte kunnen blijven horen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.