Een reis boeken bij een reisbureau, archiefbeeld.
Foto: Getty Images

Waarom een reisbureau niet noodzakelijk duurder is en wat de valkuilen zijn als je zelf boekt

Een derde van de Belgen doet een beroep op een reisagentschap of touroperator om een reis te boeken: is een reisbureau duurder dan zelf alles vastleggen? En wat zijn de valkuilen als je toch zelf aan de slag gaat?  Britta Baeke, reisexperte en hoofdredactie bij Travel Express en Travel Like A Pro zet het op een rijtje. 

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

Een reisbureau regelt alles van a tot z, maar hun aanbod is wel beperkter. "Een reisagentschap biedt niet altijd alles aan", legt Baeke uit. "Het aanbod is beperkt. Ze hebben overeenkomsten met bepaalde hotelketens of luchtvaartmaatschappijen. Als je dus een rustiek hotelletje wil dat door een familie wordt uitgebaat, zal je dat niet snel als voorstel krijgen."

Daarnaast willen sommige spelers niet met reisbureaus werken en andersom. "Zo zal je moeilijk een vlucht van Ryanair kunnen boeken bij een reiskantoor", gaat ze voort. "Die kantoren staan dan niet achter het product of kunnen de kwaliteit er niet van garanderen."  

Reisprofessionals zijn verzekerd, zijn ervoor opgeleid, volgen bijscholingen, dus je hebt een zekere bescherming

Britta Baeke, reisexperte en hoofdredactie bij Travel Express en Travel Like A Pro

Reisprofessionals zijn namelijk verantwoordelijk voor wat ze boeken. "Ze zijn verzekerd, zijn ervoor opgeleid, volgen bijscholingen, dus je hebt een zekere bescherming", legt Baeke uit. "Als er iets fout loopt, gaan zij er achteraan. Als je het zelf boekt, dan moet je het zelf oplossen en dan kom je vaak bij chatbots en wachtlijnen terecht."

Betalen we meer als we een reisprofessional om hulp vragen? "Nee, dat is hardnekkig cliché", zegt Baeke. "Het wil niet zeggen dat een reiskantoor altijd goedkoper is. Het belangrijkste is dat je vergelijkt. Ze werken bijvoorbeeld met eigen beddenbanken of andere boekingsklassen op vluchten. Daardoor kunnen ze in sommige gevallen veel goedkopere reizen aanbieden."  

Boek je een reis online? Let dan hier op:

Wil je liever alles zelf online boeken? Dan let je best op want op het internet is niet alles veilig.

  • Check of je reisagentschap lid is van een beroepsvereniging of een garantiefonds: op hun website kan je meestal een logo vinden dat ze aangesloten zijn bij een beroepsvereniging of een garantiefonds. Dat garandeert dat ze verzekerd zijn tegen hun eigen faillissement.
  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook zo: "Je kan geen vakantievilla boeken aan de prijs van een tent", waarschuwt Baeke.
  • Denk 2 keer na bij sociale media en mooie foto’s: "Op sociale media kan je heel wat inspiratie opdoen, maar check goed van wie het bericht komt en ga op zoek naar betrouwbare recensies."
  • Ook op bekende platformen zoals Booking.com of Airbnb zijn oplichters aan het werk: "Wanneer je je huisje vastlegt via een van deze platformen en bij aankomst staat het huis er niet of is het niet zoals je het geboekt hebt, dan is je geld weg. De platformen zijn daar niet verantwoordelijk voor. Dat maakt het aantrekkelijk voor oplichters."

Waar kan ik terecht wanneer het fout loopt?

Je weet nooit wat je op reis gaat meemaken. Wat kan je doen als er op reis toch iets fout loopt? Leen Desmedt, jurist bij het ECC, Europees Centrum voor de Consument, zet alles op een rijtje. 

"Als je bijvoorbeeld een pakketreis boekt bij een Duitse reisorganisatie en daar loopt iets fout met de luchtvaartmaatschappij, dan kunnen wij tussenbeide komen en bemiddelen", legt Desmedt uit. "Dat doen wij voor alle Europese reisorganisaties met uitbreiding naar Noorwegen en IJsland, behalve België."

Bij wie moet ik aankloppen als het misloopt bij een Belgische reisorganisatie? "Je kan dan terecht bij de Belgische Geschillencommissie Reizen", stelt Desmedt ons gerust. "Een agentschap dat buiten Europa gevestigd is en waar iets mee fout loopt, is een pak moeilijker. Je moet in dat geval op zoek gaan naar een commissie of ombudsdienst van dat land."

Tips om voorbereid te zijn op problemen

  • Kijk vooraf bij welke instantie je moet zijn als er iets foutloopt en let goed op waar de organisatie gevestigd is.
  • Zorg dat je bewijs hebt: "Neem vooraf foto’s van je bagage of zet alles wat je besproken hebt op mail zodat er een spoor is van wat er fout liep."

Meest gelezen