© Dirk Vertommen

Bouwkundige werken afgerond aan spoorwegbypass Mechelen

In Mechelen zijn na bijna vijf jaar de bouwkundige werken afgerond voor de bouw van de nieuwe spoorwegbypass. Nu kunnen de spoorwerken beginnen, eind 2019 zou het volledige traject operationeel moeten zijn. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en Luc Lallemand, CEO van Infrabel, hebben woensdag symbolisch de eerste spoorwerkzaamheden opgestart.

De spoorwegbypass moet zorgen voor een capaciteitsverhoging, er komen immers twee sporen en twee perrons bij. Bovendien worden die sporen ingezet voor treinen die tot 160 km per uur zullen rijden, en vormen zij een onderdeel van de nieuwe hogesnelheidsverbinding tussen Brussel en Nederland. De twee sporen sluiten ook aan op de Diabolo-verbinding die naar de luchthaven gaat.

© Dirk Vertommen

“Echte spoorwerken”

“De bouwkundige werken zijn nu afgerond, we hebben het dan over spoorbedding, spoorbermen, steunmuren, spoorbruggen en funderingen”, zegt Vanessa Dewaerheid van Infrabel. “Nu kunnen de echte spoorwerken beginnen met zo’n 6,4 km sporen, 9.000 dwarsliggers, zes wissels en zo’n 16 km rijdraad. Tegen eind 2019 zal het volledige traject voltooid zijn en operationeel.”

Vandaag rijden dagelijks zo’n 600 treinen door het Mechelse station, die capaciteit zal bij ingebruikname van de twee nieuwe sporen aanzienlijk toenemen.

De totale kostprijs voor de spoorwegbypass zal zo’n 170 miljoen euro bedragen. In Mechelen wordt ook nog volop geïnvesteerd in een nieuw stationsgebouw en een ontsluiting van de stationsomgeving. Die werken gebeuren in samenwerking met de stad Mechelen en de NMBS.

© Dirk Vertommen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER