Studie: 43 procent van de Belgen niet overtuigd van veiligheid zelfrijdende auto
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte.
Deloitte ondervroeg voor haar ‘2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study’ in september en oktober van vorig jaar meer dan 25.000 consumenten uit 20 landen om te peilen naar hun voorkeuren over kwesties die een impact hebben op de autosector. In België waren er dat ongeveer 1.250.
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Belg in zelfrijdende wagens stagneert. 43 procent van de respondenten is er niet van overtuigd dat zelfrijdende auto's veilig zullen zijn. Dit is maar een lichte daling vergeleken met de 50 procent van vorig jaar. Het verschilt wel aanzienlijk van de 69 procent in 2017.
lees verder onder de video:
Geleidelijke aanvaarding
"Zelfrijdende wagens maakten hun intrede 'in de echte wereld' via piloottests en hebben bijgevolg te maken gekregen met uitdagingen uit 'the real world'. Een reeks spraakmakende incidenten hebben bijgedragen aan de stabilisering van het consumentenvertrouwen in de studie van dit jaar. Wellicht zal op langere termijn een tendens waar te nemen zijn in de richting van een geleidelijke aanvaarding", verklaart Eric Desomer, Automotive sector Leader for Deloitte Belgium, de tendens.
Consumentenvertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het consumentenvertrouwen in traditionele autofabrikanten die zelfrijdende wagens op de markt brengen, blijft slinken: van 48 procent in 2018 tot 31 procent in 2019. Er is dus meer vertrouwen in spelers die nieuwe technologieën op de markt brengen dan in de traditionele fabrikanten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
-
PREMIUM
Neemt TomTom met zelfrijdende auto wel de juiste afslag?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
“Laat die zelfrijdende auto maar komen"
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
Auto
VIDEO. Een echt SF-ongeluk: zelfrijdende auto rijdt zelfstandige robot aan
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Johan Vancaneghem
censor
Jan Verstrepen
Danny De Corte