Invallen bij firma’s achter datingsites
Den Haag
‘De Monitor kwam dinsdag met een uitzending over deze praktijken. Daarin ging het over een man die 13.000 euro was kwijtgeraakt aan een datingsite. Desondanks had hij aan het eind van de rit dus geen date.’ Volgens Jeroen Nugteren, woordvoerder bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), kan nog niets gezegd worden over de omvang van vergelijkbare misstanden. ‘Maar om zulke grote bedragen kan het blijkbaar gaan.’
De ACM doet al langer kritisch onderzoek naar de bedrijven achter diverse datingsites waarbij leden per verzonden bericht betalen. Terwijl de gebruikers denken in gesprek te zijn met een potentiële geliefde, zit er vaak een ingehuurde medewerker achter de aardige of verleidelijke reacties.
De vraag of zo’n bedrijfsstrategie juridisch strafbaar is, maakt deel uit van het ACM-onderzoek. ‘We zoeken uit of er sprake is van misleiding. Dat is zo als er met opzet verkeerde verwachtingen worden gewekt. Hoewel er in de kleine lettertjes van websites staat dat er fictieve profielen zijn, verwachten mensen misschien toch daadwerkelijk een afspraakje te kunnen regelen’, aldus Nugteren.
Het onderzoeksjournalistieke programma De Monitor onthulde dat ondernemer Julius Krechting achter minstens tweeduizend datingsites met nepprofielen zou zitten. Opvallend genoeg publiceerde Krechting juist deze maand een nieuwe gedragscode voor zijn chatmedewerkers, waarin nadrukkelijk wordt aangegeven dat zij geheimhoudingsplicht hebben en klanten wel mogen verleiden, maar niet mogen misleiden.
kwetsbare mannen
Naast datingsites die per bericht rekenen, zijn er ook datingsites die een vast bedrag per periode rekenen. Het populaire, christelijke Funky Fish heeft bijvoorbeeld abonnementstarieven per maand, kwartaal en jaar. ‘Bij websites met zo’n verdienmodel is de kans op uitbuiting door nepprofielen al veel kleiner’, geeft Nugteren aan. De bedrijven erachter hebben immers niet direct baat bij frequente berichtenwisseling met de klant.
De ACM deelt naast het nieuws over de invallen nog weinig details. ‘Dat zou de voortgang van het onderzoek kunnen belemmeren,’ zegt de woordvoerder. ‘Dat we dit nu toch al naar buiten brengen, is omdat we consumenten alert willen maken. Het gaat om een kwetsbare doelgroep, die vooral bestaat uit eenzame, oudere mannen.’ <
Bekijk of de datingsite vermeldt dat de profielen nep kunnen zijn.
Googel of er klachten zijn over de datingsite. Zoek op de naam van de website in combinatie met het woord ‘klacht’.
Krijg je in korte tijd veel reacties, wees dan alert. Vooral als bijna elk bericht een vraag bevat, die uitlokt dat je die beantwoordt.
Als een reactie of profiel te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo.
Let op wanneer de ander contact via een andere kanaal (mail, telefoon of WhatsApp) afhoudt en afspraakjes steeds uitstelt.