Bedrijven schrappen hun advertenties op YouTube
Londen
Onder meer Mars, Adidas, Deutsche Bank en HP haalden hun advertenties van het videoplatform af omdat die werden vertoond bij filmpjes waarop schaars geklede kinderen te zien zijn. De stap werd genomen nadat de Britse krant The Times de praktijk aan het licht had gebracht.
De desbetreffende filmpjes zijn niet seksueel van aard, maar zijn wel vaak voorzien van seksueel getinte commentaren. Iedereen kan filmpjes uploaden bij YouTube. Het bedrijf koppelt daar dan reclames aan en deelt de advertentie-inkomsten bij die filmpjes met de makers ervan.
Deutsche Bank liet weten een reclamecampagne te hebben stilgezet zodra duidelijk was geworden bij wat voor video’s de reclame werd getoond. Mars ging nog een stap verder en zegt niet meer op YouTube en bij Google te adverteren totdat dat bedrijf maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen.
Andere bedrijven die hun advertenties hebben stopgezet, zijn supermarktketen Lidl, chocolademaker Cadbury’s en drankbedrijf Diageo. <