21 november 2017 om 03:00
Luister naar

Politici moeten niet over waarden praten.

Een serieuze discussie over ‘normen en waarden’ moet beginnen met de definitie van het verschil tussen die twee. Ik verdenk Jan-Peter Balkenende er nog steeds van dat hij zo snel ‘nommewaarde’ kon zeggen, omdat het onderscheid hem niet belangrijk leek. Maar dat is het wel.

Normen zijn regels voor gedrag, die gelden voor alle burgers en bezoekers van een land en die kunnen verschillen van de normen in andere landen. In Nederland toeteren we zo min mogelijk in het verkeer; in Calcutta claxonneert iedereen. Ook is kenmerkend voor normen dat er altijd uitzonderingen bestaan, maar dat we het daar wel over eens kunnen worden. Zo is een norm dat we stil zijn in het theater of in de bioscoop, met tegelijk de uitzondering dat we hard ‘brand’ mogen roepen als we rook ruiken.

Dat is heel anders met waarden, zoals verdraagzaamheid, eerlijkheid, respect, vrijheid en rechtvaardigheid. In de achttiende eeuw waren de eerste westerse missionarissen in China verbaasd om te ontdekken dat de Chinezen dezelfde waarden hoog hielden als wij in West-Europa, maar zonder godsdienst of metafysica. Later bevestigden historici en sociologen dat een beschaving ook een islamitisch of boeddhistisch fundament kan hebben.

Frits Bolkestein

Natuurlijk zijn er verschillen. Met ‘waarden’ moeten we vaak een afweging maken: de VS hechten bijvoorbeeld bijzonder aan de vrijheid van meningsuiting, de Duitsers meer aan het voorkómen van kwetsende situaties. Maar dat betekent nog niet dat we Amerikanen mogen verwijten dat ze niets geven om respect en verdraagzaamheid, of Duitsers dat ze geen oog hebben voor vrijheid. Wetten en juridische uitspraken definiëren in ieder land zo goed mogelijk een evenwicht – dat per land zal verschillen – in de frequente situaties dat twee waarden met elkaar conflicteren.

Daarom is het zo verdrietig dat – te beginnen met VVD-leider Frits Bolkestein in zijn beruchte NRC-interview in 1994 – Nederlandse politici blijven beweren dat we de westerse waarden moeten beschermen tegen invloed uit het Zuiden of uit het Oosten. Dat is gewoon een stok om de moslimimmigranten mee te slaan en vaak een diepe belediging van hun kinderen en kleinkinderen. En wat moeten de Indonesiërs of de nazaten van de dwangarbeiders in Suriname denken van onze westerse waarden na alle brutaliteit van 350 jaar kolonialisme?

Politici horen niet te spreken over ‘waarden’, omdat ze dan altijd uitkomen op een foute vorm van nationalisme. Ze moeten hun energie richten op het handhaven en versterken van normen, en wetten maken die naleving van normen voor iedereen bevorderen.

gevaarlijke vragen

Als de Nederlandse Zorgautoriteit eindelijk een beter stelsel ontwerpt voor de beprijzing van de zorg, zullen dokters en ziekenhuizen minder frauderen met hun rekeningen. Als de politie en de woningcorporaties in Tilburg en Eindhoven meer doen tegen illegale wietplantages, zal de misdaad in Midden-Brabant afnemen. Als dat lukt, kunnen we meer trots zijn op Nederland. En dan gaat het om het naleven van normen, niet om politieke retoriek over waarden.

Ook de moeilijke dilemma’s van het vluchtelingenbeleid kunnen we het meest zuiver via handhaven van normen aanpakken. We hebben lesprogramma’s voor het basisonderwijs. Komen er dan scholen die de normen niet halen, doordat bijvoorbeeld te veel kinderen thuis geen Nederlands spreken, dan is dat een reden om een oplossing te zoeken: zulke kinderen spreiden over meer scholen, extra leerkrachten aanstellen, minder vluchtelingen toelaten, of uitkeringen verlagen voor volwassenen die nog geen Nederlands spreken – we kunnen al zulke maatregelen onderzoeken, invoeren of afwijzen, zonder foute en gevaarlijke vragen te stellen over de waarden van de ander.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.