Direct naar artikelinhoud

Werkgevers halen neus op voor VDAB'ers: "Systeem van doorverwijzing moet op de schop"

Wie door de VDAB wordt doorverwezen om te solliciteren bij een bedrijf, maakt merkelijk minder kans om uitgenodigd te worden voor een gesprek dan kandidaten die zelf solliciteerden.Beeld Belga

Wie door de VDAB wordt doorverwezen om te solliciteren bij een bedrijf, maakt merkelijk minder kans om uitgenodigd te worden voor een gesprek dan kandidaten die zelf solliciteerden. 

Werk­gevers zien zulke werkzoekenden als minder gemotiveerd, minder verstandig, minder sociaal en minder trainbaar. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek van Eva Van Belle (UGent), waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichten.

Van Belle baseert haar conclusie op een experiment waarbij 205 professionele recruiters een oordeel velden over fictieve sollicitanten voor een job als receptionist. Uit het onderzoek blijkt volgens de doctoranda onder meer dat de intellectuele en sociale bagage van doorverwezen sollicitanten duidelijk lager wordt ingeschat. Voorts worden ze ook gezien als minder goed op te leiden.

"Systeem van doorverwijzing moet op de schop"

Het systeem van doorverwijzing door de VDAB moet dan ook op de schop gaan, stelt Van Belle. "Het lijkt mij beter de werkgevers niet langer vooraf te informeren over het feit of een kandidaat al dan niet doorverwezen is." Al houdt ze daarbij wel een slag om de arm. "We moeten wel eerst proberen na te gaan of het systeem van doorverwijzing zelf niet leidt tot een lagere motivatie bij werklozen om te solliciteren", benadrukt ze.

Bij doorverwijzing matcht de VDAB zelf werklozen met vacatures, waarna de werkloze verplicht is om voor deze vacatures te solliciteren. Werkgevers worden van deze doorverwijzing op de hoogte gebracht, zodat de VDAB bij ondermaatse inspanning kan overgaan tot schorsing.

Bij de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst nuanceert men de studie. "Er werd maar onderzoek gedaan naar één profiel, dat van receptionist. In feite had men ook andere profielen moeten bekijken", klinkt het bij de VDAB. Niettemin erkent de dienst dat vooroordelen tegenover werklozen en werkzoekenden wel degelijk bestaan.

Werkplekleren

Om die vooroordelen de wereld uit te krijgen, probeert de VDAB de drempel tussen werkzoekenden en werkgevers zo laag mogelijk te houden. Woordvoerster Shaireen Aftab geeft het voorbeeld van werkplekleren. "Op die manier leren de bedrijven de werkzoekenden kennen, en weten ze snel welk vlees ze in de kuip hebben. Zo kunnen we vooroordelen snel wegwerken."

Tegelijk dienen bedrijven te beseffen dat ze door vooroordelen op de krappe arbeidsmarkt van vandaag veel kansen missen. "Zeggen dat de VDAB geen goede profielen oplevert, is een vooroordeel dat gewoon niet klopt", aldus nog de VDAB-woordvoerster.

Om de wensen van werkgevers beter te begrijpen, maakt de VDAB gebruik van sollicitatiefeedback. "Zo weten we beter wat werkgevers verwachten van sollicitanten".