Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Ondernemers misnoegd over problemen met elektronische betalingen: "Het zoveelste incident"

Ondernemers misnoegd over problemen met elektronische betalingen: "Het zoveelste incident"
Beeld Photo News

Er waren deze namiddag problemen met het elektronisch betaalverkeer, maar intussen is de situatie opnieuw genormaliseerd. Dat bevestigt Wordline, het bedrijf dat het betalingsverkeer regelt.

Verscheidene gebruikers meldden vandaag op sociale media problemen te ondervinden met elektronisch betalen. Zo meldde Cercle Brugge dat het onmogelijk was om online een ticket te betalen met Bancontact. Ook de bank BNP Paribas Fortis maakte gewag van problemen. Niet alleen elektronisch betalen, maar ook geld afhalen lukte op verschillende plaatsen in het land niet.

"Vandaag tussen 15 en 15.44 uur werden onze diensten verstoord. Dit had een impact op bepaalde betaaltransacties. We zagen een terugkeer naar normaal voor Bancontact-transacties om 15.37 uur en om 15.44 uur voor Maestro-bankkaarttransacties. Onze teams hebben er alles aan gedaan om de situatie snel te verhelpen en analyseren momenteel de impact en oorsprong van de storingen", zo meldt het bedrijf vandaag. Worldline excuseert zich voor het ongemak.

Ondernemers misnoegd

Ondernemersorganisaties reageren boos op de nieuwe panne. "Deze storing zorgde andermaal voor grote economische schade en ongemakken, in de eerste plaats voor onze handelaars en hun klanten", zegt Lieven Cloots van de UNIZO-studiedienst. "Zo kan het niet langer. Als de betrokken stakeholders écht de ambitie hebben om het elektronisch betalen verder te stimuleren, zullen ze veel meer nog dan nu moeten investeren in de stabiliteit, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van het betaalnetwerk. We roepen hen dan ook op om hoogdringend en vooral samen werk te maken die broodnodige stabiele infrastructuur." De organisatie meet samen met haar leden de schade van de nieuwe panne op en sluit schadeclaims en eisen tot compensatie niet uit. 

Idem bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). De ondernemersorganisatie is erg misnoegd over de storing. “Worldline moet nu eindelijk komaf maken met herhaaldelijke problemen”, klinkt het. “Het gaat om het zoveelste incident.” Ook het NSZ zal nagaan of compensaties aan de orde zijn.

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...