Direct naar artikelinhoud
De megastadPeking

In Peking mag je alleen met de auto rijden als je eerst een lotto wint

Filerijden in de smog van Peking. Ergens is het wel te begrijpen dat de autoriteiten het verkeer in Peking aan banden proberen te leggen.Beeld Getty Images

Metropolen bieden een groeiend deel van de wereldbevolking onderdak. Hoe houden de mensen het daar leefbaar? Correspondenten doen wekelijks verslag vanuit hun eigen megastad. Deze week: Cindy Huijgen in Peking.

Bijna vijf jaar woon ik in Peking en nog altijd kan ik me verbazen over hoe gereguleerd het dagelijkse leven van mijn Chinese stadsgenoten is. Mijn beste vriend Jackie Zhang legde mij onlangs uit dat hij een loterij moet winnen om een auto te mogen kopen. En dat is geen metafoor. Jackie heeft zich in 2013 ingeschreven voor deze verloting. Een paar keer per jaar wordt een aantal deelnemers uitgekozen die als prijs een kentekenplaat krijgen.

Toen zijn vriend in 2021 een sms’je kreeg met een ‘gefeliciteerd, u heeft de loterij gewonnen’-mededeling, dacht Jackie dat het een spambericht was. Maar na een telefoontje naar de verkeersautoriteiten bleek het stel echt een kentekennummer te hebben gewonnen. Snel schaften ze zich een auto aan. Financieel kwam het niet ideaal uit, maar ze moesten binnen een jaar een wagen kopen, anders zou dit recht op een kentekenplaat verlopen.

Jackie kon zijn geluk niet op, maandenlang bood hij na elke afspraak aan me terug naar huis te rijden. Hoewel hij al jaren een rijbewijs had, was Jackie geen ervaren bestuurder. Ik ging mee, maar maakte met een andere vriendin wel grapjes over hoe langzaam hij reed.

Toen het uitging tussen hem en zijn vriend, was Jackie opnieuw afhankelijk van de loterij. Dit keer schreef hij zich samen met zijn moeder in. “Volgens de autoriteiten is het samen met je familie gemakkelijker om aan een kentekenplaat te komen”, zegt hij. Jackie kent best wat mensen die, net als zijn ex, al een kentekenplaat hadden bemachtigd. Zo had zijn tante van vaderskant een decennium geleden binnen een maand het geluk aan haar zijde. “Mijn moeder dacht dat het ons ook snel zou lukken. Die twee haten elkaar”, zegt Jackie.

Zelfs als je geluk hebt en een auto mag kopen, betekent dat niet dat je mag rijden wanneer je maar wilt. Benzineauto’s mogen één werkdag in de week overdag niet rijden in de Chinese hoofdstad. Als je kenteken eindigt op het cijfer 3 of 8, mag je momenteel niet rijden op maandag tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. Elke drie maanden verandert de werkdag waarop je niet mag rijden.

Een behulpzaam lid van een WeChat-groep voor Nederlanders in Peking attendeert zijn landgenoten vier keer per jaar op deze verandering. De regels rondom kentekenplaten zijn ook een manier om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Er worden namelijk meer kentekenplaten verloot voor stekkerwagens én je mag alle dagen van de week rijden.

Er gaan geruchten dat de Chinese verkeersautoriteiten het systeem willen veranderen. Mensen die al meer dan vijftien of twintig jaar tevergeefs hebben meegedaan aan de loterij zouden binnenkort meteen recht hebben op een nummerplaat. Een stijging van de autoverkoop zou immers goed zijn voor de economie, die nog lang niet hersteld is van de pandemie, zoals de regering graag zou willen.

Maar als ik urenlang met mijn taxi in de file sta, begrijp ik ergens wel dat de autoriteiten het verkeer in Peking aan banden proberen te leggen. Hoewel ik net zo gefrustreerd zou zijn als Jackie als ik zo lang geen auto zou mogen kopen.